HRANA

Saveti i trikovi koji će vam omogućiti da poboljšate fotografisanje hrane

Razgovarali smo sa profesionalnim fotografom hrane Jasmin Albatoul i ona nam je pokazala nekoliko ličnih metoda za dobijanje fotografija hrane vrhunskog kvaliteta.
Kompozicija sa serijom slika koje prikazuju vafle prekrivene borovnicama i karamelom, poslužene sa šoljom čaja, na živopisnoj površini boje senfa.

Fotografisanje hrane je neverovatno popularno na društvenim mrežama. Jedan pogled na Instagram dovoljan je da saznate: volimo da delimo slike hrane. Deljenje slike hrane možda je samo nekoliko koraka od deljenja te hrane sa drugima. To obuhvata neko zajedništvo, skoro kao da zajedno lomite pogaču.

Objavljivanje slika hrane onlajn pojavilo se kao trend u isto vreme kada je Instagram, društvena mreža fokusirana na slike, naglo dobila na popularnosti.

Za fotografe koji su zainteresovani za snimanje ukusnih jela to predstavlja izazov zato što je teško izdvojiti se u moru slika hrane. Jasmin Albatoul, profesionalni fotograf i influenser za fotografisanje hrane iz Alžira, dobro je upoznata sa tim izazovom. Nailazila je i na druge izazove.

„Kao žena, tamo gde živim, ne mogu da putujem sama niti da idem po gradu i snimam ulične fotografije“, kaže ona. „A kada sam bila na univerzitetu, prijatelji su mi uvek govorili: „Ne možeš da živiš od fotografije, to je samo hobi“. Ali ja sam rekla: „Da, mogu. Snimaću fotografije kod kuće.“

Ispostavilo se da je Jasmin bila u pravu. Ona je sada profesionalni fotograf. Njeni dinamični, raznobojni i često nadrealni snimci privlače pažnju – i mogu da dovedu do toga da vam krene voda na usta. Njen jedinstveni stil i primamljive slike doveli su do mnogih angažovanja za komercijalne fotografske projekte, a njena stranica na Instagramu ima publiku od 105 hiljada pratilaca (do sada).

Deo onoga što čini da se Jaminine fotografije izdvajaju na Instagramu predstavlja njihov profesionalni sjaj. Ona kaže da postoji značajna razlika između slikanja hrane u restoranu pre nego što je pojedete i oblikovanja hrane za komercijalno snimanje pomoću odgovarajućeg fotoaparata.

„Ljudi uglavnom fotografišu hranu u restoranima telefonom, bez prethodnog planiranja ili bilo kakve dodatne opreme“, kaže ona. „To su spontane slike koje dele putem priča na društvenim mrežama, ali kada govorimo o profesionalnom ili komercijalnom fotografisanju hrane, to je drugačija stvar.“

Snimak odozgo na kojem su vafli prekriveni borovnicama i karamelom, posluženim pored kafe, bokala i noža i viljuške, na sivoj površini.

Kada snima kompozicije, Jasmin istražuje širok opseg snimaka, što joj omogućava da pokaže različite elemente tekstura i šablona koji su prisutni. © Yasmin Albatoul

Iz bokala se sipa gusta karamela preko tanjira vafla prekrivenih borovnicama, na sivoj površini.

Snimljeno pomoću Canon EOS R5 sa objektivom Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM pri 1/250 s, f/8 i ISO 125. © Yasmin Albatoul

Ako ste zainteresovani da unapredite veštinu fotografisanja hrane na profesionalni nivo, Jasmin kaže da je ključno da zadatku priđete sa kreativnošću. Jasmin je dosta usredsređena na kadriranje slika po bojama i na dodavanje pokreta, a to postiže pomoću kombinacije neuobičajenih rekvizita – kao što su konac i ulje.

„Više ne mogu da radim bez boce ulja i četke, zato što želim da hrana bude upečatljivo sjajna.“

Nastavite da čitate da biste saznali njene savete i trikove koji će vam pomoći da dodate novu dimenziju fotografisanju hrane.

1. Uzmite u obzir boju svake namirnice dok oblikujete snimak.

U pogledu percepcije boja, ljudi imaju prednost nad većinom životinja. Naučnici se uglavnom slažu: jedan od razloga zašto vidimo u boji je to što je to bilo korisno našim precima za uočavanje voća i utvrđivanje njegove zrelosti.

„Boje biram u skladu sa opštim atmosferom restorana ili hrane, kao i okruženjem iz kojeg potiče. Na primer, volim plavu boju kao pozadinu za morske plodove, zato što ona blago nagoveštava njihovo poreklo.“

Ima smisla da boja treba da bude glavni faktor za fotografisanje hrane. Boje privlače našu pažnju. A ako izaberete odgovarajuće boje koje ćete uklopiti, cela kompozicija će biti upečatljiva, sa svetlim i živopisnim izgledom.

„Na primer, plava izgleda prelepo uz narandžastu boju škampa. Izbor elemenata na svakoj fotografiji, uključujući boju pozadine, određuje glavni subjekat.“

Beli tanjir sa talasastom ivicom na kojem je mala pita od limuna, pored čaše čaja sa kremom, na zelenoj pozadini sa razasutim zrnima kafe i grafikonom boja u gornjem desnom uglu.

Unapređivanje kompozicije harmoničnom mešavinom boja može da poboljša vizuelnu upečatljivost fotografije. Ovde Jasmin otkriva svoj grafikon boja, sa pažljivo izabranim toplim nijansama koje ističu živopisnost žute boje bez preteranog isticanja. Snimljeno pomoću Canon EOS R5 sa objektivom Canon RF 24-105mm F4L IS USM pri 1/160 s, f/10 i ISO 160. © Yasmin Albatoul

Tanjir malih gnezda od špageta prekrivenih kriškama pečuraka i zelenim listovima na tamnozelenom tanjiru, sa grafikonom boja u donjem desnom uglu.

Na ovoj slici Jasmin se opredelila za hladnije tonove, a pogled gledaoca je usmerila na glavni subjekat isticanjem pomoću boje. Snimljeno pomoću Canon EOS R5 sa objektivom Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM pri 1/250 s, f/9 i ISO 100. © Yasmin Albatoul

2. Oblikujte ceo snimak, a ne samo hranu.

Kao fotograf hrane, cilj vam je da zabeležite više od hrane. Pribor i escajg su dva primera stvari koje obično idu uz hranu. Ali ne bi trebalo da posuda u koju se hrana fotografiše bude vaša posuda za svakodnevnu upotrebu. Treba da upotpuni ostatak kompozicije. Još jedno dobro pravilo je da se pronađe posuda koja je malo veća od prosečne, radi udobnog prezentovanja hrane.

„Kada jedemo, poslužujemo hranu na tanjiru koji je najčešće beo i običan. Zbog toga je veoma važno da izaberete posuđe i escajg tako da izgledaju luksuzno, zbog čega će i hrana izgledati prelepo.“

Kada razmišljate o rekvizitima za fotografisanje hrane, ne bi trebalo da razmišljate samo o bojama. Takođe treba da uzmete u obzir materijal i opštu estetiku subjekta. Drvene kašike, na primer, izgledaju prirodnije od metalnih i ne odbijaju svetlo, što ih čini poželjnijim za mnoge snimke.

Možete, naravno, da stavite hranu na tanjir, ali postoje i druge opcije. Komad mermera može da doda malo težine, grandioznosti i sofisticiranosti. (Ovo je takođe odlično za snimanje zamrznutih poslastica poput sladoleda, jer ih održava hladnim.) Takođe, postolja za torte pružaju upečatljiv način za organizovanje hrane sa jasnim naglaskom.

Drugi rekviziti, kao što je sveže začinsko bilje, nagoveštavaju svežinu i ukus, ali i dodaju novu dimenzije boje i teksture. Začini i dodaci za posipanje takođe mogu da nagoveste dodatne ukuse. Ne zaboravite na stolnjake i druge kuhinjske predmete da biste u kadar dodali željenu boju.

Dva tanjira sa gnezdom od kadaifa sa čokoladnim prelivom, ukrašeni posutim pistaćima.

Istraživanje različitih šablona i tekstura izvan teme hrane može da poboljša kompoziciju. Jasmin na fotografijama koristi istančan osećaj za detalje, što obezbeđuje da svaki dodatni element doprinosi ukupnoj slici. Snimljeno pomoću Canon EOS R5 sa objektivom Canon RF 24-105mm F4L IS USM pri 1/150 s, f/9 i ISO 200. © Yasmin Albatoul

Ovalni beli tanjir napunjen raznom hranom u sosu od čilija i limeta sa ukrasima od zelenih listova.

Jasmin pokazuje da kadar i kompozicija ne moraju da budu previše složeni da bi upotpunili hranu, a pristup sa prugastom pozadinom može da istakne živopisnost boja. Snimljeno pomoću Canon EOS R5. © Yasmin Albatoul

3. Pronađite kreativne načine za nameštanje i oblikovanje hrane – uz neke neočekivane predmete.

U svakom žanru fotografije postoje određeni trikovi zanata koje obično možete da naučite samo kroz iskustvo. U ovom slučaju pitali smo Jasmin, pa možemo da otkrijemo neke profesionalne tajne o načinima nameštanja i oblikovanja hrane.

„Jedna od najvažnijih stvari kod fotografisanja hrane je dodavanje određenih trikova kako bi hrana izgledala ukusno i što duže trajala“, kaže Jasmin.

Neki od ovih trikova koji čine da hrana izgleda ukusno, ne moraju nužno da zvuče ukusno – kao što je prskanje motornog ulja po palačinkama.

„Tečnost za pranje sudova možemo da koristimo kako bismo penu na kafi održali što duže. Meso takođe podmazujemo uljem kako bi izgledalo sjajno i još ukusnije. Takođe ćemo šlag zameniti penom za tuširanje, zato što traje duže i na nju ne utiče toplota osvetljenja.“

Ruka postavlja burger pomoću dva drvena štapića iznad zemičke prekrivene zelenim listovima i belim sosom.

Jasmin koristi drvene štapiće kako bi učinila da subjekti izgledaju kao da lebde u vazduhu sa iluzijom bestežinskog stanja, što dodaje jedinstven element slici. Snimljeno pomoću Canon EOS R5. © Yasmin Albatoul

Dekonstruisani čizburger koji lebdi u vazduhu i pokazuje slojeve otopljenog sira, burgera, crnog luka i krišku paradajza, sa dve zemičke koje to obuhvataju.

Evo krajnjeg rezultata. Nakon digitalnog uklanjanja drvenih štapića u postprodukciji, ova struktura stvara osećaj pokreta, kao da se slika sprema da oživi. Snimljeno pomoću Canon EOS R5. © Yasmin Albatoul

4. Dodajte kretanje na snimak pomoću pametnih rekvizita i uređivanja.

Uopšteno gledano, hrana se ne pomera. Iz tog razloga, predstave hrane na slikama se najčešće prikazuju kao „mrtva priroda“. Međutim, moderna fotografija može da udahne više života slikama nego što su slikari poput Monea mogli da zamisle.

„Kretanje na slici prenosi upečatljiviju priču. Kada vidite sliku sa statičnom kompozicijom, može da bude dosadna. Ništa se ne dešava. Možda se kasnije nećete sećati slike. Međutim, dodavanje pokreta slici čini je jedinstvenom i nezaboravnom.“

Gledanje Jasmininih slika hrane, od kojih mnoge izgledaju kao da su uhvaćene u pokretu, pokazuje koliko primamljiva može da bude dinamična fotografija hrane. Na većini njenih radova, hrana izgleda kao da se sklapa, sa završnim garnirungom koji je uhvaćen u vazduhu. U drugim situacijama, Jasmin kreira slike koje izgledaju kao da pokazuju rastavljanje hrane radi otkrivanja sastojaka, kao što je prikazano iznad.

Jasmin kaže da koristi tanke drvene štapiće i lepak za postavljanje malih komada hrane u položaje radi stvaranja iluzije kretanja na fotografiji. Zatim vešto uklanja štapiće kasnije pomoću softvera za uređivanje. Možete da koristite i konac ako želite da nešto izgleda kao da lebdi u vazduhu.

„Elemente slike, kao što su kolačići, na primer, ili bilo koji kolač, možete da pričvrstite pomoću tankih drvenih štapića“, kaže Jasmin.

Takvi trikovi su korisni za snimanje u situacijama prepunim akcije, kao što je prženje večere u voku. Ne zaboravite: akcija može da se javi u mnogim oblicima, od sira koji se lepi za tanjir dok podižete parče pice sa njega do pare koja se polako uzdiže iz šoljice kafe.

Završni ukras dodaje se fotografiji dok Jasmin Albatoul snima kompoziciju hrane u studiju pomoću Canon fotoaparata.

Jasmin često pruža uvid u ono što se odvija iza kulisa i otkriva proces iza svojih snimaka od kojih kreće voda na usta, povremeno uz malo pomoći.

Snimak preko ramena na kojem je fotograf hrane Jasmin Albatoul dok ispisuje reč „pasta“ drvenim štapićem.

Kreativni proces se nastavlja čak i nakon snimanja slike. Jasmin često doteruje i dodatno poboljšava svoje kompozicije uređivanjem i dodavanjem elemenata na tabletu.

5. Zabeležite proces rada iza kulisa, kako biste ga podelili na društvenim mrežama.

Veliki trend na društvenim mrežama za profesionalne fotografe je „postavka u odnosu na snimak“. Ovi karuseli slika ili video zapisi otkrivaju proces iza zadivljujućih fotografija povlačenjem zavese, kako bi pokazali trud koji stoji iza svake kompozicije.

Ova otkrivanja inspirišu druge fotografe jer pokazuju magiju koja se odvija pre nego što klikne okidač fotoaparata.

Ne zaboravite: kroz deljenje fotografija hrane možemo da se povezujemo. Hrana je nešto što povezujemo sa zajedništvom, a to je jedan od razloga zašto je fotografisanje hrane postalo toliko popularno. Deljenjem slika hrane, privatni obrok može da se pretvori u uzajamno poštovanje.

Jedna studija je utvrdila da snimanje hrane takođe može da ima pozitivan uticaj na ukus. Naučnici su tražili od jedne grupe učesnika da snime hranu pre nego što je pojedu. Druga grupa je jela istu hranu, ali bez snimanja. Prva grupa, koja je fotografisala hranu, prijavila je da je imala bolji ukus.

Fotografisanje hrane je nešto što treba slaviti, jer nam pomaže da se okupimo. A možda i najvažnije – čini da hrana bude ukusnija.

Da biste saznali više o tome kako Jasmin pravi zadivljujuće snimke hrane, pogledajte njenu opremu za fotografisanje hrane.*


* Dostupno je samo na određenim jezicima.

John Marshall

Srodni proizvodi

Srodni članci

  • FOTOGRAFISANJE HRANE

    Kako da postanete influenser za hranu

    Saveti za fotografisanje hrane od Instagram influensera i Canon ambasadora Jasmin AlBatoul.

  • VIDEO

    Kako da snimate video zapise hrane visokog kvaliteta poput profesionalca

    „Jessie Bakes Cakes“ okupila je više od 100 hiljada pratilaca video zapisima o hrani od kojih zastaje dah. Ovde ona objašnjava kako da savladate videografiju hrane.

  • FOTOGRAFISANJE HRANE

    Najbolji objektivi za fotografisanje hrane

    Poslužite fotografije hrane vredne uživanja uz naš izbor Canon objektiva koje morate da imate.

  • FOTOGRAFISANJE HRANE

    Ovladavanje fotografisanjem hrane

    Fotograf Linda Lomelino deli ključne sastojke za snimke hrane od kojih kreće voda na usta.

  • Prijavite se za naš bilten

    Pronađite najnovije vesti i informacije o proizvodima