SPORTSKA FOTOGRAFIJA
Akciona fotografija: saveti profesionalca
Saznajte više o akcionoj sportskoj fotografiji sa ove mentorske sesije sa majstorom za brdski biciklizam.
SPORTSKA FOTOGRAFIJA
Obožavate sport, ali niste sigurni kako da ga snimate na jedinstven i zabavan način? Uz malo prakse, možete da naučite da pravite kreativne snimke koji će vam pomoći da ponovo doživite najuzbudljivije trenutke utakmice.
Pet profesionalnih sportskih fotografa ovde deli kreativne tehnike i savete do kojih su došli dugogodišnjim snimanjem utakmica i turnira širom sveta. Bez obzira na to da li za snimanje koristite Canon EOS 90D ili Canon EOS-1D X Mark II, principi fotografije su isti. U ovom početničkom vodiču za pobedničku sportsku fotografiju saznajte kako da savršeno zamrznete nokaut, kako da publiku stavite u drugi plan da biste preneli sirove emocije i kako da koristite zum i kadriranje da biste zabeležili nešto potpuno drugačije.
Fotograf kompanije Getty Images Mark Kolbe, koji je snimio ovu sliku na kojoj loptica za stoni tenis naizgled lebdi iznad glave igrača, objašnjava pozadinsku priču: „Ovu sliku sam napravio za Getty Images prvi put kada sam snimao stoni tenis. Znao sam da su precizne slike takmičara dok serviraju uvek popularne, pa sam tražio takmičare sa neouobičajenim ili drugačijim stilom serviranja.
„Izabrao sam crveni zid dvorane, a Rhikesh Taucoory sa Mauricijusa mi je privukao pažnju – ne samo zbog stila serviranja, već i zbog načina na koji je snažno plafonsko osvetljenje padalo na njegovu glavu. Meč je bio odmakao, pa nisam imao mnogo vremena da napravim snimak koji sam zamislio. Koristio sam objektiv sa fiksnom žižnom daljinom od 400 mm, zato što sam znao da će mi, ako budem uspeo sve da uradim kako treba, zum omogućiti da na najbolji način zabeležim bacanje loptice i njegovu intenzivnu koncentraciju. Želeo sam da snimim lopticu direktno iznad njegove glave, uz oba oka usredsređena na nju kako bih dočarao doživljaj lebdenja. To je još jedan razlog zašto sam sliku veoma precizno kadrirao pomoću objektiva od 400 mm: Želeo sam da izolujem njegovu glavu i lopticu u odnosu na crvenu pozadinu. Margina greške nije velika kada snimate tako precizno, ali sam istrajao i, na osmom i poslednjem servisu, loptica, oči i bacanje poklopili su se i omogućili mi da napravim snimak.“
Markov savet za emuliranje njegovog neobičnog kadriranja: „Kada zumirate da biste se usredsredili na akciju, pokušate da planirate unapred kada je to moguće da biste predvideli gde će najbolji snimci biti, i iskoristite priliku kada se ukaže. Kod zum objektiva često postoji veliko iskušenje da uvećate, pa da umanjite, a zatim da ponovo uvećate… što može da dovede do propuštanja fokusa. Imaćete bolje šanse da zabeležite trenutak ako ste strpljivi: fiksirajte željenu žižnu daljinu i čekajte na snimak kojem se nadate.“
Ako želite da postignete slične rezultate pomoću modela Canon EOS 90D, uparite ga sa objektivom Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM. Kada ga koristite sa punim zumom, moći ćete da sedite pored terena i da beležite neverovatne detalje, dok vam APS-C senzor od 32,5 MP na modelu Canon EOS 90D omogućava da se još više približite akciji povećavanjem efektivnog telefoto dosega.
Sportski fotoreporter Elizabet Kreuc, koja koristi Canon opremu i snimila je gornju sliku boksera usred borbe, kaže da zamrzavanje akcije baš u pravom trenutku predstavlja korisnu veštinu koju treba naučiti. „Za ovaj snimak, na kojem su Mani Pakjao i Timoti Bredli Jr., koristila sam objektiv Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM kako bih se zaista približila i zabeležila uzbuđenje i upečatljivost jakog udarca. Obožavam tajming na ovoj slici: kontakt udarca, grimasa na Manijevom licu, kontrakcije mišića i znoj koji leti sa oba boksera, kao i reflektor koji osvetljava prostor između njih.“
Da biste ovako zamrzli pokret, Elizabet kaže da je važno da „uvek budete spremni“. Ona objašnjava da će takođe pomoći ako fotoaparat pripremite za snimanje rafala uzastopnih slika: „Odaberite režim brzine zatvarača i izaberite brzinu zatvarača veću od 1/1.000 s. Takođe je potrebno da fotoaparat podesite na režim uzastopnog snimanja, za maksimalnu brzinu smenjivanja kadrova. „Canon EOS 90D može da snima 10 kadrova u sekundi, što znači imate dobre šanse da zabeležite željeni kadar.
Kada je u pitanju fokusiranje, Elizabet voli da ima punu kontrolu: „Koristim automatski fokus u jednoj tački i ručno ga menjam tokom borbe kako bih kreirala tačku fokusa i kompoziciju. Za ovo je potrebno malo prakse, naročito sa bržim bokserima“, kaže ona. Ako radije ne biste da se oslonite na automatski fokus u jednoj tački, automatski fokus sa praćenjem – dostupan na mnogim fotoaparatima kompanije Canon, uključujući Canon EOS 90D – omogućava vam da fokusirate subjekat i da ga pratite gde god da se pomeri u kadru, što je od velike pomoći za sportsku fotografiju.
Tom Dženkins je sportski fotograf za nacionalne novine The Guardian i The Observer u Ujedinjenom Kraljevstvu, kao i bivši Canon ambasador. Preporučuje da eksperimentišete sa zamućenjem pokreta da biste preneli doživljaj brzine i uzbuđenja, kao na fotografiji iznad. „Ovaj snimak sam napravio za The Guardian, a na njemu su kvalifikacije za muškarce na 1.500 m“, kaže on. „Ovo nije bila trka naročito visokog profila, pa sam odlučio da eksperimentišem sa malim brzinama zatvarača i kombinovanjem više ekspozicija. Pokušavao sam da ilustrujem kretanje trkača i da pokažem kreativnost sa bojama dresova, šortseva i patika, kao i tabli sa rezultatima na stadionu. Napravio sam željeni snimak nakon nekoliko pokušaja igranja sa lokacijom i brzinom zatvarača; takođe sam pomerao fotoaparat sa trkačima dok su prolazili. Ova slika zapravo predstavlja dva kadra spojena u fotoaparatu, a ja sam brzo smanjio zum između ekspozicija.
„Svaki put kada dobijem priliku da ovako eksperimentišem, uvek prihvatim ono što sam iz toga naučio: šta je bilo kako treba, šta nije funkcionisalo. Pokušavam da sačuvam to znanje, uz nadu da ću jednog dana naići na drugi sport gde mogu da primenim istu tehniku.“
Tomov savet za vas: „Eksperimentišite sa brzinama zatvarača, uz zumiranje i pomeranje fotoaparata. Imam Canon PowerShot G7 X Mark II i odličan je za švenkovanje pri malim brzinama zatvarača. Smatram da snimci sa švenkovanjem najbolje izgledaju ako stojite paralelno sa akcijom, pa razmislite o lokaciji i da li postoji bolje mesto za pravljenje snimka.“
Novinski fotograf Mark Aspland glavni je sportski fotograf u jednoj od najvećih dnevnih novina u Ujedinjenom Kraljevstvu, The Times. Takođe je Canon ambasador koji voli svoju Canon opremu da postavlja na strateška mesta kako bi dobio snimke iz različitih uglova, na primer na trci konja. „Ovaj snimak sam napravio pomoću fotoaparata sa daljinskim upravljanjem, sa udaljenosti od približno 18 metara. Postavio sam fotoaparat sa montiranim odašiljačem ispod ograde i postarao se da je u kadru stub koji označava završnicu. Kada sam znao da konj prelazi liniju, snimio sam rafal od 12 kadrova u sekundi kako bih povećao veorovatnoću da će udaljeni fotoaparat zabeležiti trenutak. Srećom, pobednički konj je došao sa unutrašnje strane, pa je veći u kadru, dok drugi konj dolazi sredinom i izgleda mnogo manje.
„Ono što ovaj snimak takođe čini posebnim je to što je konj usred koraka; svetlo je dobro, pa možete da vidite sve detalje poze, mišiće konja i lice džokeja; uz to, odeća džokeja pobednika je zaslepljujuće narandžaste boje – da je bio u crnom, možda ne bi bilo tako primamljivo. Naravno, tu je i stub koji označava završnicu.“
Da biste oponašali Markov pristup, možete da postavite fotoaparat i da njim daljinski upravljate pomoću aplikacije Canon Camera Connect na smartfonu (ako fotoaparat ima Wi-Fi), odnosno pomoću bežičnog daljinskog upravljača. Pored toga, možete da upotrebite ekran sa podešavanjem nagiba na fotoaparatu (ako ga ima) da biste snimali sa neobičnih mesta i uglova. „Udaljite se od očiglednog“, kaže Mark. „Udaljite se od standardnih snimaka; udaljite se od stajanja tamo gde mislite da treba da stoje svi fotografi.
„Ako snimate mlade kako igraju fudbal, stanite iza blatnjavog gola, gde dečak stoji u bari i očekuje dolazećeg napadača – suština je u tome da sagledate situaciju i da pronađete neobično u njoj.“
Canon ambasador i sportski fotograf Andrej Golovanov kaže da atmosfera nekih sportskih događaja može fotografije da učini još interesantnijim. „Odlučio sam da snimam moskovski maraton 2014, nakon što sam dve godine pre toga bio angažovan da snimam portrete trkača koji završavaju trku“, kaže on. „Stoga sam znao sve detalje i najbolja mesta za fotografisanje na ruti: u gradu Moskvi i na obali pored Kremlja. Prvo mesto koje sam izabrao bio je grad Moskva, sa neboderima u pozadini. Tamo sam pronašao savršenu baru na asfaltu, u kojoj se video odraz jedne od kula Kremlja, ali i noge trkača. Mislim da je ovaj snimak spektakularan, a osvojio je prvo mesto u kategoriji Neobično na Sportfolio festivalu u Francuskoj.
„Moj savet fotografima početnicima je da razvijaju veštine snimanjem zanimljivih kompozicija na lokalnim događajima kojima lako mogu da prisustvuju, umesto da putuju na svetska prvenstva. Maratoni su odličan sport za fotografisanje zato što su obično otvoreni za sve. Na većini mesta postoji neka dugačka trka tokom godine, pa imate puno vremena i prilika da se igrate i usavršite tehniku.
„Sagledajte okruženje u kojem snimate i zamislite kreativan način da vizuelno ispričate priču. Na primer, ako ekran može da se pomera, pokušajte da snimate iz neuobičajenih uglova, kao što je iznad velike grupe ljudi, kroz gomilu ili dok ležite na pločniku. Korišćenje refleksije, kao što je ova bara, još jedan je odličan trik. Posmatrajte vodu ili sjajne prozore, bez obzira na to da li su na automobilima ili zgradama – čak i naočare za sunce mogu dobro da posluže. Zatim važi sledeće: što više vežbate, fotografije će biti bolje.“
Get Inspired predstavlja ključni izvor korisnih fotografskih saveta, vodiča za kupovinu i informativnih intervjua – sve što vam je potrebno da biste pronašli najbolji fotoaparat ili najbolji štampač i pretvorili sledeću kreativnu ideju u stvarnost.
Povratak na sve savete i tehnikeSPORTSKA FOTOGRAFIJA
Saznajte više o akcionoj sportskoj fotografiji sa ove mentorske sesije sa majstorom za brdski biciklizam.
SPORTSKA FOTOGRAFIJA
Vrhunski sportski fotograf Dejv Rodžers deli 10 najboljih saveta i tehnika za unapređivanje sportskih fotografija.
SPORTSKA FOTOGRAFIJA
Pet profesionalnih sportskih fotografa daje savete o tome kako da napravite izvanredne snimke sportskih događaja.