DIVLJE ŽIVOTINJE

Fotografisanje divljih životinja: Profesionalni fotograf i hobista testiraju Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM

Fotograf koji snima prirodu Gaj Edvards udružio se sa entuzijastičnim hobistom Pitom Lauom da bi podelili najbitnije savete za snimanje upečatljivih slika divljih životinja sa objektivom Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.
Velika siva sova sa upečatljivim žutim očima gleda direktno u fotoaparat na fotografiji koju je snimio Gaj Edvards sa objektivom Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.

Divlje životinje su žanr bez premca – svaki trenutak predstavlja priliku da se oslobodi izvanrednost, ali njegova prava lepota leži u činjenici da svako može da se oproba. Bivši vatrogasac koji je postao strastveni entuzijasta fotograf, Pit Lau, dokazao je da je to tačno tokom snimanja jedan-na-jedan sa profesionalnim fotografom koji snima divlje životinje Gajom Edvardsom u rezervatu Hawk Conservancy Trust u Hempširu u Ujedinjenom Kraljevstvu.

Pit i Gaj su bili među prvima koji su imali prilike da koriste Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM, lagani super-telefoto objektiv sa žižnom daljinom do 800 mm, idealan za fotografisanje životinja i ptica sa bilo kog mesta i bez uznemiravanja. Namenjen ozbiljnim hobistima, ima opseg otvora blende f/6,3–9, optički stabilizator slike sa 5,5 koraka i munjevito brzo automatsko fokusiranje koje garantuje jasnoću i oštrinu bez obzira na to koliko kratko trenutak traje. Objektiv RF 200-800mm F6.3-9 IS USM napravljen je tako da može da izdrži promenljive vremenske uslove, uz otpornost na prašinu i vlagu ekvivalentnu profesionalnim objektivima kompanije Canon iz serije L. Poseduje i beli refleksivni premaz za pouzdane optičke performanse prilikom snimanja po jakom suncu.

„Faktor koji oduševljava kod ovog objektiva je njegov opseg“, kaže Pit, koji je prethodno koristio Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM i RF 800mm F11 IS STM za snimanje udaljenih subjekata. „Opseg od 200 do 800 mm jednostavno je neverovatan, a zahvaljujući tome što imam mogućnost da koristim samo jedan objektiv za subjekat koji je u jednom trenutku udaljen samo nekoliko metara, a sledećeg na 40 m od mene, imam mnogo veću fleksibilnost nego kada moram da se prebacujem između dva objektiva. Objektiv RF 200-800mm F6.3-9 IS USM pruža izvanredne rezultate, izuzetne mogućnosti i pravu vrednost za uloženi novac.“

Portret hobiste fotografa divljih životinja Pita Laua.

Pit Lau

Pit je ostao paralizovan od grudi nadole nakon nezgode na brdskom biciklu 2014. i sada je u invalidskim kolicima. Uprkos neprekidnom bolu, otkrio je strast za fotografisanjem divljih životinja i sada vodi veb stranicu sa savetima o tome kako ljudi koji koriste pomoćna sredstva za kretanje mogu da pristupe svetu prirode.

„Težina, odnosno njen nedostatak, bilo je prvo iznenađenje vezano za RF 200-800mm F6.3-9 IS USM“, dodaje Gaj. „Relativno je kompaktan i izuzetno lagan za svoju žižnu daljinu. Činjenica da snima do f/9 predstavlja prilično dobar kompromis po pitanju tipa slike koju možete da uzmete u odnosu na težinu i veličinu koje štedite.“

Gaj je odlučio da upari objektiv RF 200-800mm F6.3-9 IS USM sa modelom Canon EOS R5, dok ga je Pit upario sa modelom EOS R7. Ovde Gaj i Pit dele svoje iskustvo snimanja zadivljujuće lepote divljeg životinjskog sveta – a pošto su koristili RF 200-800mm F6.3-9 IS USM za fotografisanje ptica grabljivica, lekcije koje dele ovde važe za sva stvorenja.

Portret fotografa pejzaža i prirode, Gaja Edvardsa.

Gaj Edvards

Gaj je fotograf pejzaža i prirode već skoro 30 godina. Uglavnom fotografiše divlje životinje i divljine u Britaniji, ali organizuje radionice i širom sveta i otpremio je hiljade slika u biblioteke fotografija.

1. Snimajte u nivou očiju životinje

Sivi soko širi krila dok stoji u travi na fotografiji koju je snimio Pit Lau sa objektivom Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.

Pošto Pit ne može da stoji, klekne niti izađe iz invalidskih kolica i vrati se u njih, njih dvojica su morali da pronađu kreativan način za fotografisanje ptica na tlu, poput ovog sivog sokola. Snimljeno pomoću Canon EOS R7 sa objektivom Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM pri 800 mm, 1/1600 s, f/9 i ISO 1600. © Pete Lau

Osoba u kolicima drži Canon fotoaparat sa montiranim objektivom Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM blizu tla.

„Gaj je predložio da otklopim ekran osetljiv na dodir sa promenljivim uglom na fotoaparatu Canon EOS R7 i da uključim prikaz uživo“, objašnjava Pit. „Pažljivo sam spustio fotoaparat na zemlju dok sam drugom rukom upravljao njim. Sa ekranom okrenutim prema meni, uspeo sam da napravim snimak.“

Gaj radije fotografiše životinje u nivou njihovih očiju. „Ako je subjekat na travi, pesku ili u vodi, onda ću leći na zemlju ili snimati iz najnižeg mogućeg ugla“, objašnjava on. „Dobijate finu difuziju u prednjem planu, što mnogo brže zamućuje pozadinu. Čak i malo podešavanje od 15–30 cm može da napravi ogromnu razliku u izgledu slike. Takođe, kada fotografišete ptice grabljivice, to vam omogućava da sakrijete uzice [zakačene za noge ptice].“

Silazak na zemlju, čak i uz Gajevu pomoć, nije bio moguć za Pita. Srećom, ovaj tandem je pronašao rešenje u ekranu osetljivom na dodir sa promenljivim uglom na modelu Canon EOS R7. „Držanje fotoaparata preko bočne strane invalidskih kolica i korišćenje ekrana pomogli su Pitu da snima iz veoma niskog ugla“, kaže Gaj. „Stigao je na možda 30 cm od zemlje, što je potpuno promenilo izgled njegovih slika.“

Pit, koji je nekoliko godina bio posvećeni hobista, kaže da to nije nešto što bi on inače uradio. „Sjajno je zato što mi je pružilo mnogo veću fleksibilnost“, kaže on.

2. Pomerite perspektivu da biste pronašli bolju pozadinu

Na čistini okruženoj drvećem, dva fotografa, od kojih je jedan u invalidskim kolicima, drže Canon fotoaparate sa montiranim objektivom RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.

Pored toga što je neverovatno svestran, RF 200-800mm F6.3-9 IS USM je relativno kompaktan i lagan za objektiv sa ovim opsegom zuma, što ga čini pogodnim ne samo za početnike i hobiste, već i za one sa problemima u kretanju, kao što je Pit.

Velika siva sova stoji na grani drveta i gleda u fotoaparat na fotografiji koju je snimio Gaj Edvards sa objektivom Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.

„Da biste dobili interesantnu pozadinu, ne znači da morate mnogo da se krećete“, kaže Gaj. „Pit je samo pomerio svoja invalidska kolica na jednu stranu za nekoliko centimetara, što je bilo dovoljno da promeni pozadinu da bi dobio upotrebljiv snimak.“ Snimljeno pomoću Canon EOS R5 sa objektivom Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM pri 600 mm, 1/640 s, f/8 i ISO 3200. © Guy Edwardes

„Čak i kada imate zaista odličan subjekat, kao što je sova, to ponekad nije dovoljno. Morate da razmislite o pozadini“, kaže Gaj, objašnjavajući da čak i mali pokret može da napravi veliku razliku. „Doseg od 800 mm objektiva RF 200-800mm F6.3-9 IS USM pruža veoma usko vidno polje, pa je potrebno da samo malo pomerite telo da biste potpuno promenili pozadinu.“

Pit je bio prijatno iznenađen što mu je blago pomeranje položaja u invalidskim kolicima omogućilo da značajno unapredi kompoziciju snimaka. „Mislio sam da je potrebno pomeriti se mnogo dalje, ali nije“, kaže on. „Prvo, dobijao sam snimke sa prenatrpanom pozadinom, sa grančicama koje su štrčale na sve strane, ali kada sam se pomerio samo nekoliko centimetara ulevo ili udesno to je značajno promenilo stvari.“

3. Koristite najduži mogući domet

Fotografija afričkog jastrebastog orla snimljenog u letu, sa zamućenom pozadinom. Snimio Gaj Edvards sa objektivom Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.

„Što je žižna daljina veća, utoliko pozadina i elementi u prednjem planu brže postaju nefokusirani dok subjekat ostaje oštar“, kaže Gaj. „Osim toga, što ste dalje od subjekta, manja je verovatnoća da ćete ga ometati.“ Snimljeno pomoću Canon EOS R5 sa objektivom Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM pri 455 mm, 1/2500 s, f/8 i ISO 1000. © Guy Edwardes

Fotografija ćubaste karakare snimljene u letu, sa zamućenom pozadinom. Snimio Pit Lau sa objektivom Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.

Objektiv RF 200-800mm F6.3-9 IS USM pokriva žižne daljine od 200 do 800 mm i idealan je za fotografe koji traže višenamenski objektiv za snimanje divljih životinja. „Kao hobista stvarno ne mogu da opravdam troškove namenskog objektiva od 500 mm, 600 mm i 800 mm“, kaže Pit. „Ali objektiv RF 200-800mm F6.3-9 IS USM pruža mi fleksibilan opseg i mogućnost za pravljenje snimaka koje nisam mogao da postignem ranije.“ Snimljeno pomoću Canon EOS R7 sa objektivom RF 200-800mm F6.3-9 IS USM pri 742 mm, 1/8000 s, f/9 i ISO 1.250. © Pete Lau

Gaj često koristi objektiv Canon RF 600mm F4L IS USM sa Canon ekstenderom RF 1,4x za fotografisanje divljih životinja, ali je bio zadivljen dosegom od 800 mm objektiva RF 200-800mm F6.3-9 IS USM. „Kada je u pitanju držanje fokusa na objektu, RF 200-800mm F6.3-9 IS USM odlično je obavio zadatak praćenja, čak i pri slabom osvetljenju“, kaže on. „Ali odlična stvar sa snimanjem sa te razdaljine jeste brži automatski fokus. Zamislite da objektivom od 800 mm fotografišete pticu koja leti ka vama. Biće veoma udaljena, a automatski fokus će morati da se pomera samo malo kako bi je pratio. Da biste pticu iste veličine smestili u kadar pomoću objektiva od 300 mm, ptica bi morala da vam bude mnogo bliže. To znači da element objektiva mora da se pomera dalje i brže kako bi je zadržao u fokusu. U suštini, što je žižna daljina veća, to će fokusiranje lakše raditi i biti efikasnije.“

Žižna daljina od 800 mm objektiva RF 200-800mm F6.3-9 IS USM takođe je pružila dodatne prednosti Pitu. „Moja najveća frustracija je to što ne mogu da se približim subjektima“, kaže on. „Ako sam na utabanoj stazi, fizički sam ograničen na taj prostor. Ako siđem sa staze, postoji mogućnost da ispadnem iz kolica, zbog čega je ovaj opseg fokusa za mene neverovatan. Mogu da se približim više nego ikada pre.“

Uparivanje objektiva RF 200-800mm F6.3-9 IS USM sa APS-C fotoaparatom kao što je EOS R7 od naročite je koristi pošto manji senzor efikasno iseca sliku, čime se povećava doseg objektiva. Na kraju opsega objektiva od 800 mm, APS-C senzor pruža isto vidno polje kao kada snimate sa telefoto objektivom od 1.280 mm na fotoaparatu punog formata.

Gaj dodaje da je još jedna odlična stvar u vezi sa ovim objektivom njegov opseg zuma. „Ako želite da pronađete pticu na nebu i ako ste zumirali do kraja do 800 mm, biće vam teško da je fiksirate“, objašnjava on. „Počnite sa objektivom koji je zumiran na 300 ili 400 mm, kako biste mogli da pronađete subjekat, a zatim ga zumirajte do 800 mm kako biste dobili snimak koji ispunjava kadar.“

4. Snimajte iz ruke radi fleksibilnosti

Fotograf Gaj Edvards drži Canon fotoaparat sa montiranim objektivom Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.

Gaj kaže da je položaj ruke od presudnog značaja kada držite dugi objektiv kao što je Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM. Radi maksimalne fleksibilnosti, on predlaže da uhvatite objektiv što je niže moguće, pridržavajući ga dlanom odozdo, tako da prsti dopiru do prednje strane da biste podesili prsten za zumiranje.

Piter Lau drži Canon fotoaparat sa montiranim objektivom Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.

Gaj i Pit su bili prijatno iznenađeni kompaktnim dimenzijama objektiva RF 200-800mm F6.3-9 IS USM. „Obično ne mogu da podignem objektiv od 800 mm pošto je prevelik i težak, ali je RF 200-800mm F6.3-9 IS USM neverovatno lak“, kaže Pit.

Za snimanje brzih stvorenja, Gaj preporučuje da stativ ostavite kod kuće. „Snimanje iz ruke pruža tu fleksibilnost ako je potrebno da se krećete brzo ili da menjate mesta“, objašnjava on. „Jedini problem je u tome što snimate pomoću teškog telefoto objektiva – takvu težinu ne možete da držite veoma dugo.“

Pitov uobičajeni stabilizator izbora je monopod, koji mu pomaže i sa držanjem težine opreme, ali mu je Gaj pokazao novu tehniku. „Ako priljubim laktove i naslonim ih na stomak, to mi daje mnogo veću fleksibilnost prilikom praćenja subjekta u pokretu. Sa monopodom sam ograničen na taj nivo“, kaže on. „RF 200-800mm F6.3-9 IS USM toliko je lagan da mogu da manevrišem njim jednom rukom, dok sa nekim objektivima to može da izgleda kao trening dizanja tegova.

„Dizajn je takođe veoma dobro osmišljen“, dodaje on. „Mogu praktično do svega da stignem pomoću prsta i palca, i prilično je fin i kompaktan za super-telefoto objektiv.“

5. Naučite kako da zamrznete brzi pokret

Slika afričke buljine snimljene u letu na fotografiji koju je snimio Pit Lau sa objektivom Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.

Pit je uspeo da snimi ovu fotografiju afričke buljine u letu koristeći veliku brzinu zatvarača. „Ovo je jedina sova koja ima ružičaste kapke“, kaže on. „Konture na krilima joj pomažu pri promeni položaja i smera letenja, što je bilo zadivljujuće videti i značilo da sam naročito zahvalan na funkciji AF sa detekcijom očiju životinja na modelu EOS R7, koja je veoma dobro funkcionisala.“ Snimljeno pomoću Canon EOS R7 sa objektivom RF 200-800mm F6.3-9 IS USM pri 200 mm, 1/2700 s, f/6,3 i ISO 100. © Pete Lau

Kukuvija širi krila u letu na fotografiji koju je snimio Gaj Edvards sa objektivom Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.

Optički stabilizator slike sa 5,5 koraka u objektivu RF 200-800mm F6.3-9 IS USM radi zajedno sa stabilizacijom slike u telu fotoaparata EOS R7 radi postizanja najviše 7,5 koraka stabilizacije, što omogućava da brzo reagujete i fotografišete ptice u letu bez podrhtavanja kada snimate iz ruke. Snimljeno pomoću Canon EOS R7 sa objektivom Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM pri 481 mm, 1/4.000 s, f/8 i ISO 800. © Guy Edwardes

Kada fotografiše divlje životinje, Gaj preporučuje da koristite veliku brzinu zatvarača. „Snimajte brzinom od 1/2500 s ili većom, čak i ako ptica stoji na žici“, kaže on. „Ako iznenada poleti, bićete spremni.“

Ne samo da će velika brzina zatvarača zamrznuti pokrete životinje, već Pit objašnjava da to pomaže i sa kompenzovanjem njegovih pokreta. „Ja sam inherentno prilično nestabilan“, objašnjava on. „Od grudnog koša nadole nemam nikakvu kontrolu nad onim što moje telo radi, zbog čega mi često podrhtava fotoaparat. Povećavanje brzine zatvarača kompenzuje i ptičije i moje pokrete. Optička stabilizacija slike na objektivu RF 200-800mm F6.3-9 IS USM jednostavno je fenomenalna; to je prekretnica za ljude drugačijih sposobnosti poput mene.“

Da bi obezbedio veliku brzinu zatvarača, Gaj kaže da je to mogao da postigne pri ISO 6.400, posebno na senovitim mestima u šumi na kojima je nivo svetlosti bio nizak. „Mislim da ljudi previše brinu o visokim ISO vrednostima i šumu“, kaže on. „Radije bih da imam jasnu i oštru sliku koja može da ima malo šuma, sa kojim mogu da se pozabavim kasnije pomoću softvera, nego da potpuno propustim snimak.“ Pored toga, visoke ISO performanse i tehnologije za smanjivanje šuma na modernim fotoaparatima omogućavaju vam da postignete jasnije slike pri višim ISO vrednostima nego što biste očekivali.

Portret beloglavog orla izbliza sa otvorenim kljunom, koji je snimio Pit Lau sa objektivom Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.

„Ovaj ogromni beloglavi orao bio je u svom ograđenom prostoru, ali je bio blizu ograde, pa sam se odlučio za portret da bih video kako će objektiv definisati detalje“, objašnjava Pit. Rezultati govore sami za sebe, kao i boje koje se probijaju.“ Snimljeno pomoću Canon EOS R7 sa objektivom Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM pri 338 mm, 1/400 s, f/8 i ISO 100. © Pete Lau

Bez obzira na to da li fotografišete ptice ili zveri, Gajove tehnike, Pitovo svedočenje i objektiv kao što je Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM, sa svestranim opsegom zuma i zadivljujućim mogućnostima, pomoći će vam da budete jedan korak bliže snimanju neukrotive lepote prirodnog sveta. „Jednostavno ga isprobajte“, kaže Pit. „Svako to može. Izađite i vidite šta možete da uradite.“


Napisala Natali Denton

Srodni proizvodi

Srodni članci

  • FOTOGRAFISANJE DIVLJIH ŽIVOTINJA

    Saveti za fotografisanje divljih životinja

    Profesionalni fotograf Deni Konor daje svoje najbolje savete za uspeh u branši ambicioznom mladom fotografu divljih životinja.

  • DIVLJE ŽIVOTINJE

    Kako da fotografišete ptice

    Saveti i najbolji početnički komplet za fotografisanje ptica.

  • FOTOGRAFISANJE DIVLJIH ŽIVOTINJA

    Najbolji objektivi za divlje životinje

    Pravite zadivljujuće slike divljih životinja i ptica pomoću ovih objektiva sa fiksnom žižnom daljinom i zum objektiva.

  • OSNOVE FOTOGRAFISANJA

    Kako da odaberete objektiv

    Sve što treba da znate o objektivima, od tipova objektiva do funkcija na koje treba da obratite pažnju.