PORTRETNA FOTOGRAFIJA

Magija u praksi: istražujemo osvetljenje kao iz mašte i eteričnu fotografiju

Stručnjak za portrete kao iz mašte, Rozi Hardi deli sa nama savete o tome šta je najbitnije za kreiranje zadivljujućih slika bajkovitog izgleda.
Žena duge plave kose u crvenoj haljini sedi na prozoru dvorca po izmaglici. Snimila Rozi Hardi.

Balske haljine na volane, neobični lučni prolazi i izobilje cveća predstavljaju zaštitni znak eterične estetike umetnice Rozi Hardi. Međutim, iza svake fotografije pronaći ćete i priču – bilo da je u pitanju delikatno istkani narativ koji se otkriva u elementima slike ili pažljivo odabran propratni citat koji prikazuje delo u novom svetlu.

„Uvek su me istinski privlačile ljudske priče“, kaže Rozi. Svoje putovanje kao kreativni portretni fotograf počela je na internetu dokumentovanjem svojih iskustva sa alopecijom u tinejdžerskom dobu i borbom sa otkrivanjem svog identiteta bez vezivanja za izgled. „Počela sam veoma da se zanimam za to šta drugi ljudi osećaju, kao i za ljudsku psihologiju i ponašanje. Svaki put me privuče taj emotivni aspekat u mom poslu, kao i u poslu drugih ljudi. Zato me portreti toliko privlače.“

Od kreativnih autoportreta do fotografisanja venčanja i komercijalnih projekata, Rozinu portretnu fotografiju odlikuje upečatljiva, maštovita estetika. „Način na koji radim definitivno se menja, ali i dalje pokušavam da postignem isti stil – a to je stil fantazije, nadrealnog i bajkovitog, kojem sam uvek i težila“, kaže ona.

Ovde ona deli svojih 10 najvažnijih saveta za entuzijaste koji žele da istražuju ovo magično polje.

1. Zabeležite primamljivo zamućenje pozadine

Žena duge plave kose u složenoj beloj haljini od brokata oslanja se na kameni stub u šumi, naslanjajući glavu na ruku. Snimila Rozi Hardi.

Hladni tonovi i prigušene boje ovde daju eteričan ton, jer model pozira u šumi. Rozi često snima koristeći objektiv od 85 mm, koji je savršen za „magično i kremasto zamućenje pozadine“ koje razdvaja subjekat od pozadine, kao i za umekšavanje tonova kože. Snimljeno pomoću Canon EOS 5D Mark IV sa objektivom Canon EF 85mm f/1.2L II USM pri 1/640 s, f/2,2 i ISO 250. © Rosie Hardy

Portret žene koja sedi u sivoj haljini bez bretela sa venčićem od narandžastog cveća u dugoj crvenoj kosi. Iza nje se nalazi biljka prekrivena istim narandžastim cvetovima. Snimila Rozi Hardi.

„Istraživanje čovečanstva kroz bilo koju umetničku formu zaista je divno“, kaže fotograf kreativnih portreta Rozi Hardi, koja je zahvaljujući svojim fotografijama dostigla više od 180.000 pratilaca na društvenim mrežama. Snimljeno pomoću Canon EOS R sa objektivom Canon RF 85mm F1.2L USM OBJEKTIV pri 1/1600 s, f/1,2 i ISO 100. © Rosie Hardy

Igrajte se sa efektom zamućenja pozadine da biste dočarali magičnu atmosferu, naročito kada koristite veliki otvor blende i mali f-broj da biste kreirali malu dubinu polja koja umekšava pozadinu.

„Efekat zamućenja pozadine je kao iz sna“, kaže Rozi. „Ako je snimanje na lokaciji koju zaista želim da prikažem, onda snimam sa užim otvorom blende da bih pokazala okruženje. Ali ako želim da pažnja bude na haljini, onda težim tome da umesto na pozadinu svu pažnju usmerim na model.“

2. Snimajte fotografije sa pozadinskim osvetljenjem da biste postigli sanjivu estetiku

„Fotografisanje u senci dok se svetlo probija kroz drveće i sa pozadinskim osvetljenjem, predstavlja zaista odličan način da kreirate meko, laskavo i mistično osvetljenje ako nemate rasvetu“, kaže Rozi. Postavljanjem izvora svetlosti iza subjekta snimanja možete da kreirate efekat oreola ili okvira i da dobijete meke slike koje odišu intimnošću. „Na taj način je slika manje haotična, a mnogo više bajkovita.“

Uparivanje fotoaparata Canon EOS R5 ili Canon EOS 5D Mark IV sa prirodnim svetlom daje osnovu njenim maštovitim fotografijama. „Volim prirodno osvetljenje i mislim da će to, ako budete mogli da ga savladate kao početnik, utvrditi vaš status fotografa“, dodaje ona.

3. Istražite rekvizite i kostime

Žena u lepršavoj ružičastoj haljini sedi na raskošnom kauču naslanjajući se na naslon, sa cvećem naređanim sa strane. Autor: Rozi Hardi.

Rozi kombinuje rekvizite koje je sama napravila sa kitnjastim haljinama kako bi stvorila maštovit izgled. „Iznajmljivanje stvari je još jedna dobra opcija za početnike, posebno ako ste na fakultetu koji ima pozorišnu sekciju“, kaže ona. Snimljeno pomoću Canon EOS R5 sa objektivom Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM. © Rosie Hardy

Žena u plavoj haljini prolazi kroz slomljeni ekran ogromnog smartfona koji stoji bez oslonca u polju. Snimila Rozi Hardi.

Rozi često koristi rekvizite na portretima, od kojih je mnoge sama pravila, a zatim ih dodatno unapređuje u postprodukciji, kao što je ovaj ogromni smartfon, koji je zapravo slomljeno ogledalo kojem je digitalno dodala okvir telefona. Snimljeno pomoću Canon EOS 5D Mark IV sa objektivom Canon EF 35mm f/1.4L II USM pri 1/640 s, f/4,5 i ISO 100. © Rosie Hardy

Na svojim fotografijama Rozi često koristi vesele rekvizite i prepoznatljive balske haljine, što oživljava mistične scene u kojima koristi ručno napravljene elemente, koje zatim dodatno prilagođava u postprodukciji. „Scenografiju, rekvizite i kostime vredi istraživati“, kaže ona. „Oni su ono što me izdvaja od ostalih.“

Da biste smanjili troškove, ona preporučuje da pretražujete aukcije na internetu i lokalne prodavnice polovnih stvari da biste pronašli jeftine stvari, da iznajmljujete rekvizite i kostime ili čak da pravite sopstvene rekvizite – kao što je to učinila sa jednom od svojih omiljenih slika, na kojoj je vidimo kako se provlači kroz ogromni telefon. „Jednostavno sam izvadila ogledalo iz rama, provukla se kroz njega, a zatim dodala sliku svog telefona na taj ram“, kaže ona. „Izrezala sam delove kartona u obliku srca za obaveštenja i obojila ih lakom za nokte, jer u tom trenutku nisam imala farbu.“

4. Igrajte se sa mekim osvetljenjem

Laskavo osvetljenje igra veliku ulogu u stvaranju nežne estetike. „Difuzno, meko osvetljenje koje nema grube senke umekšava kožu“, kaže.

Iako se trudi da lokacije bira na osnovu onoga što pruža osvetljenje, ponekad je potrebno da manipulišete prirodnim svetlom, za šta postoji mnogo pristupačnih načina. „Ako fotografišete portret po suncu, možete da okačite platno da biste malo prigušili svetlo“, kaže ona. „Ako bih koristila reflektor, najverovatnije bih izabrala zlatni reflektor preko hladnije srebrne boje da bih ugrejala ton kože.“

5. Oslobodite kreativnost u postprodukciji

Model u beloj paperjastoj haljini gleda ka fotoaparatu, dok lažni sneg pada na nju

Softver za uređivanje vam pruža mogućnost da menjate boje i umekšate slike da bi sanjiva atmosfera bila izraženija. „Uređivanje omogućava i da vaš rad izgleda mnogo luksuznije nego što ste u njega stvarno uložili“, kaže Rozi, koja često uveličava rekvizite i scenografiju tokom postprodukcije, koristeći se tehnikama od fotomontaže do dizajniranja ekspertskih nadrealnih svetova.

Softver Digital Photo Professional (DPP) kompanije Canon predstavlja idealnu početnu alatku, kaže ona. „DPP mi je zaista bio od koristi zato što mogu da obrađujem RAW datoteke tako da postignu apsolutno najbolji kvalitet, kao i da pregledam slike i da ih vidim u veoma korisnom formatu.“ Softver može da se koristi i za podešavanje elemenata kao što su balans bele, zasićenost i osnovne krive. „Ako želim da slika izgleda toplije ili hladnije pre nego što je izvezem, to je najbolji softver za to, jer održava integritet datoteke“, dodaje ona.

6. Izgradite paletu boja

Na nežnim fotografijama često koristi meku, prigušenu paletu boja punu pastelnih i hladnih tonova. „Boje imaju ogroman uticaj na celokupnu sliku“, kaže Rozi. „Kao gledalac, obično me odbijaju slike koje imaju previše različitih boja, osim ako to nije konkretna tema. Privlače me slike na kojima preovladava određeni ton.“

Kada su u pitanju boje, Rozi više voli jednostavnost i ravnotežu. „Ako prođete kroz moje profile na društvenim mrežama ili moju veb stranicu, videćete da na svakoj slici preovladava jedan ton ili dva“, nastavlja ona. „Tokom snimanja pokušavam da utvrdim koje će to dve boje biti ili kako ću kasnije da uredim tu sliku u jedan skladan kadar.“

7. Istražite različite lokacije

Fotograf Rozi Hardi stoji ispred jezera držeći fotoaparat kako bi snimila malo električno svetlo koje drži u drugoj ruci.

Uputite se na selo jer tamo možete da pronađete mnogo fantastičnih scenografija za portrete, kao što je ovo jezero kao iz sna u sumrak.

Portret žene sa vilinskim krilima u lepršavoj ružičastoj haljini. Ona sedi na mladom mesecu u šumi dok se dim kovitla svuda oko nje. Snimila Rozi Hardi.

Hladni tonovi i prigušene boje ovde daju eteričan ton, jer model pozira u šumi. Snimljeno pomoću Canon EOS 5D Mark IV sa objektivom Canon EF 35mm f/1.4L II USM pri 1/1000 s, f/2,2 i ISO 125. © Rosie Hardy

Kada zamišljate mitske scene, lokacija često zauzima centralno mesto. Rozi i njeni modeli često poziraju usred građevina upečatljive arhitekture ili gustih šuma kako bi fotografije dobile eteričnu atmosferu. „Privlače me napuštena mesta, dvorci i sve vrste lukova“, kaže ona. „Počnite od lokacija koje su javno dostupne, kao što su parkovi, šume i veliki otvoreni rezervati i jezera, jer je to veoma dobar način da se naviknete da snimate u javnosti bez pritiska ljudi koji vas gledaju ili upadanja u nevolju jer nemate odgovarajuće dozvole.“

RF50mm F1.8 STM

Izbor Canon objektiva

Pronađite objektiv koji odgovara vašim potrebama

8. Izaberite pravi objektiv

„Kao portretni fotograf, ne želim da ljudi izgledaju izobličeno na mojim slikama“, kaže Rozi. „Snimanje ekstremno širokougaonim objektivom bi malo uvilo lice, pa ih se zato klonim kada su portreti u pitanju.“

Njeni objektivi izbora su Canon EF 35mm f/1.4L II USM, Canon EF 85mm f/1.2L II USM i Canon EF 50mm f/1.4 USM. Sva tri objektiva imaju veliki otvor blende kojim se postiže meki fokus i zadržavaju realistične proporcije i detalji. Njeni omiljeni objektivi sa fiksnom žižnom daljinom pružaju joj još jednu prednost. „U obzir uzimam i interakciju sa ljudima koji su preda mnom“, kaže Rozi. „Kada bih koristila objektiv sa većim dosegom, ne bih mogla dobro da komuniciram sa klijentom, jer bih morala da vičem izdaleka.“

Drugi modeli pogodni za ove vrste slika uključuju Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, Canon RF 50mm F1.8 STM i Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM.

9. Koristite duže vreme ekspozicije

Suprotno uobičajenom mišljenju, Rozi voli da preeksponira svoje slike. „Znam da će se mnogo ljudi stresti na pomisao o gubitku detalja i prenaglašenim istaknutim delovima, ali smatram da preeksponiranje doprinosi izgledu koji skoro kao da je snimljen na filmu“, kaže ona.

Korišćenje dužih vremena ekspozicije takođe može da stvori utisak pokreta na slikama, naročito kada se primeni na pokretne elemente, kao što su voda ili oblaci. Rozi sve više eksperimentiše sa veštačkom inteligencijom (AI) u postprodukciji, a od koristi joj je i kada se igra sa ekspozicijom. „Ako imam, na primer, preeksponiran deo bele haljine, mogu jednostavno da zaokružim tu oblast i da u upit na ekranu upišem „Dodaj detalj“. Tada će sistem analizirati ostatak haljine i dodati isti detalj, što me zadivljuje.“

10. Osmislite priču

Portret mlade žene sa pegicama, svetloplavim očima i dugom plavom kosom. Ona gleda direktno u fotoaparat i okružena je ružičastim cvećem. Snimila Rozi Hardi.

Uvođenje narativnih elemenata u slike, zajedno sa kostimima i scenografijom, može da poboljša njihovu mitsku estetiku – i efekat. Snimljeno pomoću Canon EOS R sa objektivom Canon RF 85mm F1.2L USM pri 1/1000 s, f/2 i ISO 250. © Rosie Hardy

Priče su suština Rozinog posla, i one ga uzdižu na nivo mnogo viši od uobičajenih portreta, zbog čega ona ohrabruje entuzijaste da u svoje slike uvedu narativne elemente. „Mnogi ljudi misle da je sposobnost pričanja priče urođena, ali mislim da to možete da naučite“, kaže Rozi. „Mislim da ne bi trebalo da vas bude sramota što vas inspirišu drugi ljudi. Samo što morate da imate poštovanja prema načinu na koji tumačite tu inspiraciju. Preporučujem da dekonstruišete sliku koja vam se sviđa, a zatim da sami isprobate te elemente na drugačiji način.“

Ona predlaže i da inspiraciju potražite u sebi. Neki od njenih najmoćnijih radova rezultat su procesuiranja tuge kroz fotografiju nakon smrti bliske osobe.

„Naposletku, ono što bi zaista trebalo da vam bude cilj jeste da ispričate svoju priču, da budete inspirisani svojim emocijama – kako pozitivnim, tako i negativnim. Treba da se zapitate: „Šta želim da kažem? Koji je moj komentar na to što sam živ/živa?“


Da biste se dodatno inspirisali i pronašli savete od fotografa, pogledajte Rozine video zapise o kreativnom uređivanju i ostatak liste za reprodukciju Canon Europe Learning Series na YouTube-u.


Napisala Lusi Fulford

Srodni proizvodi

Srodni članci

  • OSNOVE FOTOGRAFISANJA

    Snimajte estetske fotografije

    Influenserka na društvenim mrežama, Stefi Marla, govori o tome kako uspeva da istakne svoje slike na mreži.

  • PORTRETNA FOTOGRAFIJA

    Saveti za portretnu fotografiju

    Poboljšajte svoje portrete pomoću ovih vrhunskih saveta i tehnika.

  • PORTRETNA FOTOGRAFIJA

    Snimajte apstraktne portrete

    Eksperimentišite sa višestrukim ekspozicijama, crtanjem pomoću svetla, igrom senki i drugim stvarima.

  • PORTRETNA FOTOGRAFIJA

    Jako i slabo svetlo za portrete

    Kreirajte klasične konfiguracije osvetljenja za ćudljive portrete visokog kvaliteta.