Turistički vodič danju, fotograf svetlosnih tragova noću, Pjotr Skšipjec koristi svoje znanje o prelepim lokacijama i tehnike duge ekspozicije kako bi kreirao zadivljujuće fotografije pejzaža u Sloveniji i šire. Stoga nije začuđujuće što je izabran za pobednika prvog izazova Redline Challenge kompanije Canon.
Fotografsko takmičenje koje za cilj ima unapređivanje veština fotografa amatera uz temu „svetlost u tami“. Tri Pjotrove slike ušle su u najuži izbor žirija, a njegov snimak atmosfere sa vijaduktom skrivenim u magli izabran je kao ukupni pobednik.
Pjotr je koristio dužu ekspoziciju kako bi oštro svetlo farova automobila u pokretu pretvorio u vijugave tragove u boji. Dugačka ekspozicija odnosi se na snimanje sa malim brzinama zatvarača, koje mogu da se kreću od nekoliko sekundi do nekoliko sati, a rezultuju zamućenjem objekata u pokretu. Za ovu tehniku nije potreban specijalizovani fotoaparat niti objektiv, a rezultati mogu da budu upečatljivi. Pored zamućivanja kretanja, dugačke ekspozicije dobre su za maksimalno povećavanje količine svetla koje ulazi u fotoaparat radi smanjivanja ISO osetljivosti, što poboljšava kvalitet slike.
Pjotr ovde ponovo posećuje lokacije svojih drugih snimaka i daje savete o tome kako da snimite slične fotografije sa svetlosnim tragovima.
PEJZAŽNA FOTOGRAFIJA
Snimanje kretanja sa dugačkim ekspozicijama: saveti pobednika izazova Redline Challenge
1. Nemojte da snimate noću
Sumrak je mnogo bolje vreme za snimanje fotografija sa svetlosnim tragovima nego noć, jer će nebo biti tamno, ali ipak će zadržati dovoljno boje da stvari budu interesantne. Ako je crno i ništa se ne vidi, to može da sputava fotografiju, pa počnite da snimate kada ima dovoljno ambijentalnog svetla za snimanje zgrada, brda i drugih delova pejzaža. „Sve je u tih 20 minuta na kraju „plavog sata“, kaže Pjotr. „Bilo šta kasnije od toga senke će biti previše tamne, a svetla previše intenzivna da bi se napravio balansirani snimak.“
2. Istražite
Možda zvuči očigledno, ali se uverite da je put koji ste izabrali vidljiv u doba godine kada želite da ga snimate. Scena možda izgleda obećavajuće zimi, ali na leto može da bude drveća koje blokira najbolji pogled.
„Uvek je dobro da pronađete izdignuto mesto za snimanje sa kojeg jasno videti put“, kaže Pjotr. „Pre nekoliko godina vratio sam se na ovu lokaciju usred leta. Iako je bilo moguće videti put u obliku srca zbog tragova, bilo je teško da jasno ga videti zbog vinograda. Od tada su napravili mnogo poboljšanja. Postoji nova platforma za fotografe koja ima dovoljno prostora za najmanje 10 stativa. Takođe su orezali vinograd koji je bio u prvom planu, pa je prelepi oblik puta vidljiviji.“
3. Planirajte kompoziciju
Iako ćete slike snimati dok se približava noć, pripremite se po danu tako da imate dovoljno vremena da kadrirate snimak. „Kada želite da snimite dobru sliku, morate da razmišljate o pozadini i prednjem planu i o tome kako ćete popuniti te oblasti“, savetuje Pjotr.
„Takođe je dobra ideja da trag saobraćaja posmatrate kao linija vodilju koja usmerava oko od prednjeg plana do pozadine. Najbolja prilika da to uradite jeste ako imate dovoljno sreće da pronađete put u obliku slova S koji vijuga kroz scenu do, na primer, crkve ili planine, odnosno podjednako upečatljive tačke fokusa.“
4. Održite slike oštrim
Da biste bili sigurni da će statični delovi slike ostati oštri na finalnom snimku, potrebno je da fotoaparat fiksirate na stativu i da izbegavate da ga dodirujete tokom ekspozicije. „Jednostavno koristim tajmer od dve sekunde na fotoaparatu“, otkriva Pjotr. „Na taj način samo proverim kompoziciju, pritisnem dugme i dve sekunde nakon toga započinje ekspozicija.“
Asortiman fotoaparata bez ogledala i DSLR fotoaparata kompanije Canon pruža funkciju tajmera. Pjotr takođe koristi funkciju zaključavanja ogledala prilikom snimanja pomoću DSLR fotoaparata koji imaju ovu funkciju. Kada se aktivira, ona blokira ogledalo i odlaže početak ekspozicije, čime se smanjuje verovatnoća da će bilo kakve vibracije u fotoaparatu lišiti sliku oštrine. „Međutim, sa fotoaparatom bez ogledala ne postoji ovaj problem“, kaže Pjotr, „pošto nema ogledala!“
5. Snimajte još duže
Mogućnost kontrole dužine ekspozicije je od ključne važnosti. Svi EOS fotoaparati – od Canon EOS 4000D do Canon EOS 5D Mark IV – omogućavaju snimanje ekspozicije koja traje do 30 sekundi. Režim prioritet zatvarača (Tv) omogućava vam da podesite precizno vreme ekspozicije (brzina zatvarača), dok fotoaparat automatski podešava otvor blende. Zatim možete da podesite ISO u skladu sa scenom.
Snimanje u ručnom režimu (M) pruža vam kontrolu nad otvorom blende da biste postigli i savršen nivo oštrine. Da biste dodatno prilagodili postavke, asortiman fotoaparata kompanije Canon punog formata bez ogledala, kao što je Canon EOS RP takođe ima režim fleksibilnih vrednosti (Fv). Ovo je u suštini potpuno automatski režim koji vam omogućava da preuzmete kontrolu nad brzinom zatvarača, otvorom blende i/ili ISO osetljivošću u bilo kom trenutku.
Biće potrebno da koristite režim Bulb za ekspozicije duže od 30 sekundi. Neki EOS fotoaparati imaju opciju „B“ na točkiću za režim, ali je na drugima potrebno da izaberete ručni režim i da pređete postavku brzine zatvarača od 30 sekundi.
6. Podešavanje ekspozicije
Iako vam je očigledno potrebna relativno duga ekspozicija da biste svetla automobila mogli da prikažete kao dugačke tragove koji vijugaju kroz sliku, njena precizna dužina se razlikuje. Pjotr objašnjava, „Sve zavisi od tipa puta i gustine saobraćaja. Obično vam na autoputu nije potrebna ekspozicija od 30 sekundi jer ima mnogo automobila i mnogo svetlosnih tragova. Ali postoje i mirnija mesta na kojima će biti potrebna samo izuzetno dugačka ekspozicija.
„Uvek pokušavam da koristim otvor blende f/8 ili f/11. Obično nije dobro da bude širi od f/8 zato što delovi snimka možda neće biti oštri. Ako morate da povećate ISO na vrednost kao što je ISO 800, to je u redu. Ako na slici ima malo šuma, možete to da doterate pri uređivanju slike. Na najnovijim fotoaparatima, kao što je Canon EOS R5 koji sam dobio kao nagradu, ISO 800 nije ništa, pa ne vidim nikakav šum na slici sa ovom postavkom.“ ISO opseg na modelu EOS R5 ide od ISO 100–51.200, pa je ISO 800 relativno niska osetljivost koja daje odličan kvalitet slike pri slabom osvetljenju.
7. Izaberite odgovarajuću opremu
Ne morate da koristite profesionalni objektiv iz serije L za snimanje fotografija sa svetlosnim tragovima profesionalnog izgleda. Kompaktni, lagani objektiv, kao što je Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM ili RF 35mm F1.8 Macro IS STM, će biti lakši za nošenje, a svakako će vam pružiti oštre i detaljne slike.
„Obično ćete koristiti prilično mali otvor blende da biste dobili oštru sliku, pa ne morate da koristite objektiv sa velikim maksimalnim otvorom blende, kao što je f/1,8 ili f/2,8“, kaže Pjotr. „Uvek koristim zum objektive pošto pružaju više opcija za kadriranje scene, ali izbor objektiva zaista nije toliko važan kao drugi aspekti, poput korišćenja stativa i obima saobraćaja. Samo mora da bude oštro, to je sve!“
To je to. Snimanje svetlosnih tragova predstavlja odličan način da naučite kako da preuzmete kontrolu nad ekspozicijom i da koristite fotografiju kako biste zabeležili nešto što nije vidljivo golim okom. Prilično je nezahtevno kada se radi o opremi, ali nagrade mogu da budu neverovatne – samo pitajte Pjotra!
Posetite našu Redline Challenge centralu da biste videli radove koji su ušli u najuži izbor i pronašli dodatne savete profesionalaca.
Napisao Markus Hokins
Srodni proizvodi
-
Fotoaparati bez ogledala
EOS R6
Šta god da snimate i kako god da snimate, EOS R6 vam omogućava da pokažete kreativnost na načine za koje niste verovali da su mogući. -
RF objektivi
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Idealni objektiv za svaki dan namenjen entuzijastima za fotoaparate punog formata bez ogledala. RF 24-105mm F4-7.1 IS STM je lagan, kompaktan i spreman da vam omogući da fotografisanje prenesete na viši nivo. -
RF objektivi
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
35mm f/1.8 MACRO sa velikim otvorom blende za širokougaonu perspektivu, fokusiranje izbliza i hibridnu stabilizaciju slike. -
DSLR fotoaparati
EOS 5D Mark IV
Bez obzira na to šta snimate, budite sigurni u beskompromisni kvalitet slike i potpuno profesionalne performanse. -
Objektivi za DSLR
EF 24-105mm f/4L IS II USM
Cene ga oni koji žele da nose jedan objektiv na lokaciju, ovaj objektiv pruža zadivljujući kvalitet slike i naprednu stabilizaciju slike. -
Širokougaoni objektiv sa fiksnom žižnom daljinom
RF 24mm F1.8 MACRO IS STM
Kompaktan i lagan objektiv od 24 mm sa fiksnom žižnom daljinom idealan je za fotografisanje pejzaža, vlogovanje i enterijere – kao i za odlične makro slike.