OSNOVE FOTOGRAFISANJA

Uživanje u prirodi: 5 tehnika za fotografisanje vode

Od zamućenih vodopada do kapljica koje padaju, otkrijte ovih pet najboljih saveta za fotografisanje vode.
Mali vodopad teče preko kamenja i u reku, dok prolazi kroz bujnu zelenu šumu.

Ako tražite opuštajući predah od svakodnevnog života, voda verovatno nije daleko – od porodičnog dana na plaži do šetnje po prirodi uz vijugavu reku, mnogi ljudi uživaju u umirujućim efektima vode u prirodi. Bez obzira na to da li je u pitanju zapljuskivanje talasa, zamućena izmaglica prskanja vodopada ili refleksije na jezeru, na vašim snimcima ovog leta će verovatno biti vode. Ali kako da pravite upečatljive fotografije tako raznovrsnog i pokretnog subjekta? Postoji mnoštvo kreativnih opcija koje možete da primenite da biste poboljšali svoje letnje fotografije.

Ovih pet tehnika za fotografisanje vode pomoći će vam da prenesete slike na novi nivo, bez obzira na to da li istražujete u letnjim vremenskim uslovima ili pronalazite subjekte bliže domu tokom hladnijih meseci.

1. Kako da snimate refleksije na vodi

Muškarac drži fotoaparat iznad glave kako bi fotografisao osmatračnicu na plaži.

Eksperimentišite sa visinom fotoaparata prilikom kadriranja refleksije: visoki ugao može da je pokaže jasnije, a niski ugao može da vas približi površini radi dinamičnijeg prikaza.

Pejzaž na plaži snimljen tako da se refleksija vidikovca vidi u vodi na pesku.

Najfotogeničniji aspekt vode možda je njena refleksija. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 24-105mm f4-7.1 IS STM pri 31 mm, 1 s, f/16 i ISO 100.

Velika količina statične vode idealna je za snimanje jasnih refleksija, što je odličan način da dodate upečatljivost inače običnom pejzažu. Obratite pažnju na vodu dok ste napolju i u pokretu – potoci će vam dati apstraktnije efekte refleksije, dok mirna površina bare može da stvori opušteniju refleksiju nalik ogledalu. Ako je to ono što tražite, pronađite zaklonjeno mesto ili sačekajte da se povetarac smiri pre nego što napravite snimak.

Ako fotoaparat podesite na režim prioriteta blende (Av), moći ćete da izaberete otvor blende, dok fotoaparat automatski podešava brzinu zatvarača kako biste dobili odgovarajuću ekspoziciju. Da biste bili sigurni da će prednji plan i reflektovani detalji u daljini ostati oštri, izaberite mali otvor blende i upotrebite kalkulator dubine polja (DOF) i hiperfokalne razdaljine u aplikaciji Photo Companion. Hiperfokalno fokusiranje pomaže vam da veći deo kadra bude oštar pronalaženjem najbliže tačke u kojoj možete da fokusirate, uz održavanje prihvatljivo oštre pozadine.

Umesto malog otvora blende, možete da probate sa veoma širokim otvorom blende kako biste zamutili prednji plan ili refleksiju i dobili apstraktan efekat.

2. Kako da fotografišete vodopade

Preeksponiran snimak vodopada koji prikazuje zamućenje pokreta.

Biće vam potrebna dugačka ekspozicija, kako biste mogli da snimite vodu koja pada kao zadivljujuće zamućenje pokreta. Snimljeno pomoću Canon EOS 850D sa objektivom Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM pri 64 mm, 15 s, f/20 i ISO 100.

Fotograf stoji ispred reke sa vodopadom, sa fotoaparatom na stativu.

Filteri neutralne gustine (ND) odlični su za blokiranje svetla, ali mogu da otežaju gledanje kroz tražilo. Da biste to sprečili, koristite prikaz uživo za kadriranje i fokusiranje, a zatim postavite tajmer od dve sekunde koji sprečava podrhtavanje fotoaparata.

Kada sledeći put tokom šetnje u prirodi uočite tutnjajući vodopad koji poziva da bude snimljen na fotografiji, postarajte se da to na najbolji način iskoristite tako što ćete u foto-opremu dodati filter neutralne gustine (ND). ND filteri sprečavaju ulazak svetla u fotoaparat u određenim količinama (koracima), što vam daje veću kontrolu pri izboru brzine zatvarača. ND filter sa 6 koraka idealan je za vodopade – i verovatno je najbolji univerzalni filter za zamućivanje prikaza vode. Pre nego što počnete da snimate, proučite tok vodopada i uočite gde se stvara pena u podnožju jer je to oblast koja će formirati prelepo prugasto zamućenje.

Za jednostavno podešavanje, podesite fotoaparat na ručni režim (M) sa dovoljno malim otvorom blende da biste obezbedili veliku dubinu polja i sa ISO osetljivošću 100, pa podešavajte brzinu zatvarača dok merenje ne bude izgledalo dobro. Zatim postavite ND filter i podesite brzinu zatvarača u skladu sa tim. Svaki korak količine svetla koje blokira ND filter omogućava vam da udvostručite vreme ekspozicije. Metod brojanja pomoću klikova može da bude koristan za ponovno izračunavanje, pošto jedan korak čine dva ili tri klika na točkiću za brzinu zatvarača po zaustavljanju (u zavisnosti od koraka koji je podešen u meniju fotoaparata).

3. Kako da dobijete glatku površinu mora

Muškarac čuči pored fotoaparata i stativa na plaži prekrivenoj kamenjem.

Uparivanje fotoaparata sa aplikacijom Canon Camera Connect omogućava vam da pokrećete i zaustavljate ekspozicije od nekoliko minuta u režimu „Bulb“ (B) pomoću telefona, što znači da možete da aktivirate okidač onoliko koliko želite.

Slika mora sa dugačkom ekspozicijom, zamućena u odnosu na kamenje na obali tokom zalaska sunca.

Kada ekspozicija traje do jednog minuta, možete da snimite upečatljivo, beličasto zamućenje mora i nežno kretanje oblaka. Snimljeno pomoću Canon EOS 850D sa objektivom Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM pri 24 mm, 2,5 s, f/16 i ISO 100.

Krivudava šetnja po plaži jedno je od najvećih letnjih zadovoljstava i svakako ćete želeti da snimite to iskustvo za album. Međutim, iako je okean možda jedan od najspektakularnijih prizora u prirodi, isprekidana površina vode ponekad može da izgleda neuredno kada se zamrzne na fotografiji. Upotrebom veoma dugačke ekspozicije kako biste zamutili kretanje mora, možete da pretvorite penušavu vodu u izuzetno glatku površinu bez detalja. Ako snimate tokom dana, biće vam potreban snažan ND filter koji blokira približno 10–16 koraka svetla. U sumrak će vam možda biti potreban slabiji ND ili vam uopšte neće biti potreban – krenite u ranu jutarnju šetnju ako želite ovo da isprobate i uživajte u miru na plaži, gde ćete biti skoro sami dok se pripremate za snimanje.

4. Kako da fotografišete talase koji zapljuskuju

Fotograf čuči sa stativom i fotoaparatom na kamenju pored talasa koji zapljuskuju.

Možda će vam biti teško da procenite vreme tokom snimanja talasa, pa režim snimanja fotoaparata podesite na uzastopno brzo, pa snimite seriju uzastopnih fotografija dok voda zapljuskuje.

Mali talasi zapljuskuju kamenje na plaži.

Ništa ne pokazuje veličanstvenu snagu vode poput talasa koji zapljuskuje – eksperimentišite sa različitim brzinama zatvarača da biste menjali završnu sliku. Snimljeno pomoću Canon EOS 850D sa objektivom Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM pri 27 mm, 1/20 s, f/25 i ISO 100.

Ako želite da zamrznete uzbudljivo kretanje mora, potrebna vam je velika brzina zatvarača od oko 1/500 s. Druga mogućnost je da iskoristite brzinu zatvarača da biste preneli doživljaj kretanja, tako što ćete prskanje i kapljice pretvoriti u eksplozivne zamućene pruge. Probajte da podesite fotoaparat na režim prioriteta zatvarača (Tv) i da brzinu zatvarača smanjite na približno 1/20 s uz ISO 100. Sa ovom brzinom zatvarača najbolje je koristiti stativ, ali možete da snimate iz ruke pod uslovom da budete mirni.

Ako imate objektiv sa stabilizacijom slike, odnosno EOS R5 ili R6 sa stabilizacijom u telu, i koristite širokougaoni objektiv, pridržavajući se pravila „reciprociteta“, ekspoziciju od 1/20 sekundi možete da snimate iz ruke pomoću objektiva od 20 mm.

5. Kako zamrznuti kapljice vode

Muškarac drži fotoaparat iznad šolje vode na plavom listu dok fotografiše kapljicu koja pada odozgo.

Postavljanje blica iza lista plavog acetata stvara raznobojne refleksije na vodi.

Kapljica vode pada i stvara talas.

Makro objektiv, kao što je RF 35mm F1.8 Macro IS STM, koji je Džejms koristio za snimanje ove fotografije, omogućava vam da snimate kapljice vode izbliza uz fine detalje. Prethodno ručno fokusirajte tačku gde će kapljica pasti. Snimljeno pomoću Canon EOS RP sa objektivom RF 35mm F1.8 Macro IS STM pri 2 s, f/16 i ISO 100.

Nažalost, vreme nije uvek na našoj strani. U tom slučaju, uvek možete da vežbate fotografisanje vode bliže kući, a kapljice vode mogu da izgledaju neverovatno kada ih gledate izbliza. Da biste uhvatili akciju padanja kapljice vode, potrebno je da koristite spoljni blic, kao što je Canon Speedlite EL-100, i da snimate na tamnom mestu. Na taj način možete da koristite trajanje blica (dužina rafalnog svetla) da biste zamrznuli pokret dok kapljica pada na površinu vode ispod.

Vežbajte tehniku postavljanjem pipete ili šprica iznad čaše vode i pozicioniranjem blica tako da osvetli kapljicu otpozadi. Podesite fotoaparat na ručni režim (M) pri f/8 i ISO 100, sa brzinom zatvarača od približno dve sekunde. Pokrenite ekspoziciju, pustite vodu, a zatim ručno aktivirajte blic kada kapljica padne na površinu ili upotrebite daljinski okidač da bi se blic automatski aktivirao. U pitanju je izazov za vašu veštinu snimanja i za tehniku osvetljenja, ali rezultati mogu da budu spektakularni.

Napisao Džejms Paterson

Srodni proizvodi

Srodni članci