FOTOGRAFISANJE HRANE
Najbolji objektivi za fotografisanje hrane
Poslužite fotografije hrane vredne uživanja uz naš izbor Canon objektiva koje morate da imate.
FOTOGRAFISANJE HRANE
Fotografisanje hrane je poslednjih godina doživelo renesansu zahvaljujući Instagramu, ali svako ko je pokušao da napravi sliku ručka će vam reći da to donosi jedinstvene izazove. Švedski fotograf hrane Linda Lomelino savladala je ovu umetnost – njene slike hrane, osmišljene sa ćudljivim bajkovitim šarmom, ali začinjene tmurnim ambijentom, privukle su više od 750.000 pratilaca na Instagramu.
„Strast prema pekarstvu sam otkrila pre otprilike 11 godina“, kaže Linda, koja je u školi učila fotografiju. „Kapkejkovi su u to vreme bili veoma popularni, pa sam napravila nekoliko fotografija i postavila ih na Facebook. Ljudima su se baš svidele, pa sam pomislila, „možda bi trebalo da pokrenem blog?“ Zahvaljujući tom blogu, Call Me Cupcake, Lindina remek-dela od kojih kreće voda na usta objedinjena su u četiri knjige koje su prevedene na nekoliko jezika.
Ovde deli neke od tajni za slatki uspeh...
Ako imate tu opciju, korišćenje Canon Speedlite bliceva u studiju će vam omogućiti da upravljate osvetljenjem. Pored toga, možete da koristite prirodno svetlo, kojim je teže upravljati, ali će istaći subjekat na najbolji način ako ga iskoristite na pravi način. „Eksperimentišite sa svetlom na mestu gde živite“, kaže Linda. „Veličina prozora, strana na koju je okrenut, doba dana i vremenski uslovi mogu da utiču na karakteristike svetla“, kaže ona. „Obično je najlakše raditi sa prozorima okrenutim ka severu – svetlo se manje menja tokom dana i nikada nećete snimati pod direktnom sunčevom svetlošću.“
Tmuran dan koji nije previše taman idealan je za Lindu, koja snima uz svetlo sa strane u studiju okrenutom ka zapadu pre ručka, a u kuhinji okrenutoj ka istoku kasno popodne i predveče. Da bi postigla prepoznatljivi „tmurni“ izgled, navlači tamne zavese preko prozora.
„Možete da iskoristite bilo koju vrstu prozora ako eksperimentišete i vežbate, ali ako živite u zemlji gde je uglavnom sunčano, a imate samo prozor okrenut ka jugu, to će predstavljati veći izazov“, kaže ona. „U takvim okolnostima možete da upotrebite tanku belu zavesu da biste umekšali svetlo.“
Jedan od puteva ka originalnosti je kroz kompoziciju, a Lindin trik je da se usredsredi na boje. „Obično koristim samo dve ili tri boje na snimku“, objašnjava ona. Ona koristi nijanse iste boje, a zatim uvodi komplementarne boje – one koje su nasuprot jedna drugoj na krugu boja – radi stvaranja vizuelnog kontrasta. „Na primer, kada želim da snimim tortu sa ljubičastom glazurom, probaću da u kadar dodam nešto žuto ili žuto-zeleno. Narandžasta i tirkizna su još jedna od mojih omiljenih kombinacija – zaista ističu fotografiju.“
Pored boja, Linda savetuje eksperimentisanje sa teksturama radi povećavanja upečatljivosti. „Ako snimam tortu sa izraženom teksturom ili šablonom na glazuri, mogu da se odlučim za glatko zamućenu pozadinu da bih fokus stavila na tortu. U drugim situacijama mogu da izaberem da sve ima glatku teksturu ili mogu da uključim mnoštvo različitih tekstura – to može da bude jednostavno poput dodavanja naborane platnene maramice.“
Pored boja i tekstura, Linda preporučuje da eksperimentišete sa detaljima da biste oživeli kompoziciju kojoj nedostaje dinamičnosti, uz uvođenje doživljaja veličine i dubine. „Predmeti izvan fokusa u prednjem planu i u pozadini predstavljaju dobar primer“, kaže ona. „Mogu da postavim vazu sa cvećem iza hrane, pa da oko nje, uz korišćenje neparnih brojeva, rasporedim sastojke za recept, poput brašna, bobica i listova.“
Za dodatnu preciznost, Linda početnicima preporučuje da fokusiraju pomoću ekrana osetljivog na dodir sa promenljivim uglom, ako je dostupan na fotoaparatu. „Fotoaparati kao što su Canon EOS 850D i Canon EOS 250D, sa pokretnim ekranima osetljivim na dodir, idealni su za fotografisanje hrane. Ekrani osetljivi na dodir naročito su korisni za snimanje fotografija odozgo – ako je fotoaparat visoko, možete samo da nagnete ekran i da izaberete gde želite da fokusirate. Isto važi za snimanje iz veoma niskog ugla – ne morate da ležite na podu, možete samo da nagnete ekran.“
Oni koji su počastili oči Lindinim radovima mogu da posvedoče o ljubavi prema rekvizitima ovog skandinavskog fotografa, koji su ključni za uvođenje dodatnih tekstura i boja, kao i za uspostavljanje ukupne atmosfere slike. „Imam baš mnogo rekvizita“, kaže ona. „U pitanju su većinom stari predmeti koje sam pronašla u komisionima i antikvarnicama – pomažu mi da ispričam priču. Ako želim da postignem rustičan, tmuran izgled, pomažu mi antikviteti, dok ako želim svetao, moderan izgled biram rekvizite sa svedenijim linijama i sa manje šara i boja.“
Lindin arsenal pozadina podjednako je sveobuhvatan kao njena kolekcija rekvizita i uključuje sve vrste materijala, poput tapeta, ukrasnog papira, platnenih zavesa, drvenih sanduka, starih vrata i stolica, pa čak i retro kofera. „Ne mora uvek da bude drveni sto“, kaže ona. „Pozadinu možete da napravite od bilo čega. Zašto ne biste ofarbali nekoliko komada drveta? Svaku stranu možete da obojite različitom bojom, pa da promenite boje kada želite da promenite izgled.“
Linda obično uparuje Canon EOS 5D Mark II (sada ga je nasledio Canon EOS 5D Mark IV) sa nekim od svoja četiri omiljena objektiva – Canon EF 50mm f/1.2L USM, Canon EF 85mm f/1.2L II USM, Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM i Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM. Izbor objektiva zavisi od priče koju želi da kreira.
„Ako ste novi u svetu fotografije, Canon EF 50mm f/1.8 STM je fantastičan početni objektiv“, kaže ona. „Pristupačan je, a mogućnost snimanja sa malim f-brojem i velikim otvorom blende pomoći će vam u situacijama sa slabim osvetljenjem, što je veoma važno ako živite u zemlji u kojoj su zime dugačke i tamne. Pored toga, u pitanju je savršena žižna daljina za snimanje scene bez preteranog približavanja. Druga dobra opcija bio bi Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM – sličan je mom makro objektivu, koji je neverovatno oštar.“
Za snimanje sa razdaljine Linda preporučuje širi objektiv. „Da biste fotografisali ceo sto, izaberite objektiv kao što je Canon EF-S 35mm f/2.8 IS Macro STM, koji takođe predstavlja moj izbor za snimke odozgo.“ Imajte u vidu da ako za snimanje koristite fotoaparat sa APS-C ili senzorom sa isecanjem, kao što je Canon EOS 850D, objektiv od 35 mm će sa faktorom isecanja od 1,6x dati prikaz koji je sličan objektivu od 50 mm na fotoaparatu sa senzorom punog formata.
Iako većina ljudi fotografisanje hrane povezuje sa snimcima odozgo poput onih na Instagramu, Linda kaže da je važno da uzmete u obzir i druge uglove. „Ugao iz kojeg snimam zavisi od onoga što želim da naglasim. Visoku tortu u slojevima bih verovatno snimila na postolju sa strane, a zatim bih napravila snimke parčića torte na tanjirima odozgo.“
Pošto se većina Lindinih radova pojavljuje na njenom blogu, kaže da je kvantitet podjednako važan kao kvalitet. „Objavljujem mnoštvo snimaka, pa pokušavam da snimam iz različitih uglova, kako bih unela raznovrsnost i stvorila bolji tok sadržaja.“
Kako bi postigla opčinjujući stil sa atmosferom, Linda obično snima sa širokim otvorom blende i malom ISO osetljivošću. „Obično koristim blendu između f/1,8 i f/3,2 i vrlo retko idem preko toga“, kaže ona. „Jedina situacija u kojoj bih koristila manji otvor blende su fotografije odozgo sa mnoštvom predmeta na različitim visinama koje želim da fokusiram, ali retko idem preko f/5.“
„Takođe preporučujem snimanje sa malom ISO osetljivošću, bez preteranog smanjivanja brzine zatvarača. Pokušavam da budem na približno 1/125 s ako snimam iz ruke, ali možete da idete i niže ako koristite stativ i snimate subjekat koji se ne pomera.“ ISO mogućnosti se razlikuju u zavisnosti od modela fotoaparata, ali dobru praksu predstavlja snimanje sa najnižom dostupnom ISO vrednošću. Manji ISO brojevi daju manju zrnatost, što je naročito važno ako planirate da uvećavate ili štampate slike.
Lindini tmurniji snimci spadaju u kategoriju koja se naziva „neupadljivim“, što znači da je subjekat pravilno eksponiran, dok su okolni predmeti tamniji. Linda uređuje snimke da bi postigla željenu estetiku, ali kaže da početnicima nije potreban skup softver. Digital Photo Professional kompanije Canon je besplatan za sve one koji koriste Canon fotoaparate, a dostupno je i mnoštvo besplatnih aplikacija za uređivanje za smartfon. Na najbolji način iskoristite Wi-Fi vezu fotoaparata prebacivanjem fotografija na telefon ili računar pomoću usluge image.canon, radi trenutnog uređivanja i deljenja.
Napisala Natali Denton
Get Inspired predstavlja ključni izvor korisnih fotografskih saveta, vodiča za kupovinu i informativnih intervjua – sve što vam je potrebno da biste pronašli najbolji fotoaparat ili najbolji štampač i pretvorili sledeću kreativnu ideju u stvarnost.
Povratak na sve savete i tehnikeFOTOGRAFISANJE HRANE
Poslužite fotografije hrane vredne uživanja uz naš izbor Canon objektiva koje morate da imate.
SAVETI ZA ŠTAMPANJE
Nataša Alipour-Faridani deli najbolje savete za fotografisanje hrane i otkriva kako da štampate slike koje izgledaju toliko dobro da biste ih pojeli.
FOTOGRAFISANJE HRANE
Saveti za fotografisanje hrane od Instagram influensera i Canon ambasadora Jasmin AlBatoul.