AKCIONA FOTOGRAFIJA

Poboljšajte kvalitet akcione fotografije pomoću bliceva Speedlite

Samo jedan blesak svetlosti iz blica Canon Speedlite otkriva pregršt inovativnih tehnika akcione fotografije. Saznajte kako da na najbolji način iskoristite ovu praktičnu opremu.
Žena na skejtbordu, snimljena u skoku sa skejtbordom koji se okreće ispod nje, sa blicem Speedlite na stativu.

Fotografisanje sa blicem može delovati zahtevno, ali u suštini, blic je sasvim jednostavan komad opreme. Njegova svrha je da naglasi delove slike sa malo svetla u pravom trenutku. Ponekad je to možda potrebno zbog slabog osvetljenja, ali u drugim slučajevima možete da koristite blic u kombinaciji sa ambijentalnim osvetljenjem kako biste dobili upečatljive fotografije. Blic Speedlite nudi brojne opcije za kreativnost, naročito u akcionoj i sportskoj fotografiji. Možete izabrati da zamrznete akciju, da snimite zamućen pokret ili da iskoristite oba efekta u jednom kadru.

Bilo da nemate iskustva u korišćenju blica ili da tražite nove ideje za kreativne tehnike osvetljenja, nudimo vam nekoliko saveta za korišćenje blica Speedlite za akcionu i sportsku fotografiju od koje zastaje dah.

1. Zamrznite akciju pomoću brze sinhronizacije

Čovek stoji na vrhu skejterske rampe i fotografiše skejtera.

Da biste snimali u režimu brze sinhronizacije (HSS, engl. High Speed Sync), pritisnite dugme za sinhronizaciju na blicu Speedlite dok se ne pojavi simbol H, a zatim povećajte brzinu zatvarača da biste zamrznuli subjekte koji se brzo kreću.

Muškarac u tamnoj odeći i sa šeširom usred vratolomije na skejtbordu, nagnut unazad pod pravim uglom na vrhu rampe.

HSS vam omogućava da podesite ekspoziciju kako biste dobili dramatičnu pozadinu, ali tako da i dalje dobijete dobru ekspoziciju za subjekat u prednjem planu. Snimljeno pomoću modela Canon EOS RP sa objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pri 24 mm, 1/1600 s, f/5 i ISO 1000, kao i blicem Canon Speedlite 600EX II-RT

Mnogi fotoaparati su ograničeni na maksimalnu brzinu zatvarača od 1/200 s kada se koristi blic, što može biti suviše sporo za zamrzavanje subjekata koji se brzo kreću. Međutim, ako su fotoaparat i blic kompatibilni, kao što su Canon EOS RP i Canon Speedlite 600EX II-RT koji se koriste ovde, možete da snimate u režimu brze sinhronizacije (HSS). Na taj način dobijate mnogo veće brzine zatvarača.

Za snimanje ljudi koji hodaju unaokolo dovoljna je brzina zatvarača od 1/250 s, dok je brzina od 1/1000 s bolji izbor za snimanje akcione scene bez zamućenja ako se subjekat kreće malo brže, poput trkača ili skejtera. Nedostatak režima HSS je u tome što blic mora da aktivira seriju munjevito brzih impulsa kako bi se poklopio sa dve zavesice zatvarača fotoaparata, što znači da se maksimalna snaga blica smanjuje kako povećate brzinu zatvarača. Bez obzira na to, kada želite da osvetlite subjekat prilikom snimanja akcionih fotografija, režim HSS može biti neprocenjiv.

2. Dodajte dubinu pomoću spoljnog blica

Skejter koji izvodi akrobaciju ispred zida sa grafitima osvetljen blicem Speedlite na stativu.

Koristite blic za osvetljavanje subjekta iz bilo kog ugla, na primer za bočno ili pozadinsko osvetljenje – na taj način se dodaje dubina slikama koje izgledaju interesantnije nego kada se koristi ravno prednje svetlo koje dobijate pomoću blica na fotoaparatu.

Skejter izvodi akrobaciju ispred zida sa grafitima.

Canon Speedlite predajnik ST-E3-RT (ver. 2) ima skoro identičan raspored dugmadi kao na blicu 600EX II-RT i može se koristiti za spoljni HSS blic. Snimljeno pomoću modela Canon EOS RP sa objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pri 46 mm, 1/200 s, f/8,1 i ISO 320, kao i blicem Canon Speedlite 600EX II-RT.

Za spoljni blic možete da koristite bežični okidač za blic kao što su Canon Speedlite predajnik ST-E3-RT i Canon Speedlite predajnik ST-E3-RT (ver. 2). Nakon što postavite blic Speedlite na postolje ili stativ, podesite blic na režim E-TTL u kojem blic automatski podešava snagu tako da odgovara ekspoziciji ili ga podesite na ručno biranje snage, a zatim napravite probne snimke kako biste pronašli odgovarajuću snagu blica za subjekat.

3. Podeksponirajte ambijentalno svetlo kako bi subjekat bio u prvom planu

Muškarac fotografiše ženu dok izvodi akrobaciju sa skejtbordom koji je okrenut naopako dok skače.

Podeksponiranjem ambijentalnog svetla stvara se tamna i tmurna atmosfera, što znači da će subjekat izgledati naglašeno kada ga osvetlite blicem Speedlite.

Žena na skejtbordu, snimljena u skoku sa skejtbordom koji se okreće ispod nje.

Sa spoljnim blicem sa leve strane subjekta i suncem sa zadnje na desnu stranu, možemo da napravimo dramatičnu unakrsnu rasvetu. Snimljeno pomoću modela Canon EOS RP sa objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pri 48 mm, 1/180 s, f/13 i ISO 100, kao i blicem Canon Speedlite 600EX II-RT.

Kada kombinujete blic i dnevnu svetlost, možete da eksperimentišete sa odnosom između ova dva izvora svetla. Na primer, mogli biste namerno da podeksponirate okruženje sa dnevnim svetlom i da iskoristite blic za eksponiranje i izolovanje subjekta. Da biste to postigli, napre isključite blic dok ne podesite ručnu ekspoziciju koja podeksponira ambijentalno svetlo tako da bude mračno i tmurno. Zatim uključite blic i podesite ga na ručno biranje snage.

Napravite nekoliko probnih snimaka dok ne pronađete odgovarajuću snagu za scenu. Za ovako jaku dnevnu svetlost potrebna je velika snaga, pa zato blic najpre podesite na punu snagu 1/1, a smanjite ovu vrednost ako je prejak. Pored snage, možemo da prilagodimo i jačinu svetla, tako što ćemo ga približiti ili udaljiti od subjekta. Ako se koristi na ovaj način, naš blic Speedlite omogućava kreiranje intenzivne svetlosti oko subjekta za postizanje odgovarajuće atmosfere.

4. Podesite blic na režim sinhronizacije sa zadnjom zavesicom da biste dodali tragove

Speedlite podešen na ekspoziciju od jedne sekunde.

Blic sa zadnjom zavesicom je režim u kojem blic svetli na kraju ekspozicije ili na zadnjoj zavesici. U ovom režimu se blic podešava da svetli na kraju ekspozicije od jedne sekunde.

Kada aktivirate blic tokom duge ekspozicije, možete da kreirate dinamičnu mešavinu zamućenosti i izoštrenosti. Pokret kroz kadar stvara zamućenje, a kratki blic zamrzava subjekat u deliću sekunde tokom ekspozicije. Možete da odaberete da li će se blic aktivirati na početku ili kraju ekspozicije. Obično je najbolje podesiti blic na režim zadnje zavesice, tako da se aktivira na kraju. Na taj način, zamućenje stvara trag iza subjekta. Da biste koristili režim zadnje zavesice, pritisnite i zadržite dugme za sinhronizaciju na blicu Canon Speedlite dok se ne prikaže ikona sa tri strelice.

5. Koristite blic za snimke sa švenkovanjem, kako biste dobili izoštren subjekat

Slika žene na skejtbordu, gde je zid od cigli sa grafitima u pozadini zamućen, dok je skejterka jasno prikazana.

Da biste dobili efekat zamućenja usled pomeranja, pratite kretanje subjekta sa jedne strane kadra na drugu, prilagođavajući fotoaparat njegovoj brzini. Snimljeno pomoću modela Canon EOS RP sa objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pri 26 mm, 1/30 s, f/16 i ISO 100, kao i blicem Canon Speedlite 600EX II-RT.

Švenkovanje fotoaparata sa subjektom može imati za rezultat prelepe kombinacije zamućenih i izoštrenih delova. Sa odgovarajućim tajmingom, subjekat će biti izoštren, a sve ostalo zamućeno. Švenkovanje se može obaviti bez blica, ali dodavanjem blica dobijate izoštreniji i bolje definisan subjekat. Podesite blic na režim sinhronizacije sa zadnjom zavesicom, zatim izaberite režim prioriteta zatvarača i podesite brzinu zatvarača na približno 1/30 s (ili brže za subjekte koji se brzo kreću poput automobila). Kada budete spremni, pomerajte fotoaparat prateći akciju. Možda će biti potrebno nekoliko pokušaja dok ne dobijete izoštren subjekat, ali se isplati u pogledu brzine i pokreta koje možete dobiti.

6. Iskoristite blic da biste dobili spojenu sliku

Blic Speedlite koji je postavljen u režim VIŠESTRUKI.

U režimu VIŠESTRUKI možemo da podesimo broj impulsa i frekvenciju po sekundi (Hz). Podelite broj impulsa sa frekvencijom da biste dobili idealnu brzinu zatvarača.

Snimak skejtera koji izvodi akrobaciju sa dugačkom ekspozicijom pomoću pulsirajućeg blica.

Režim MULTI nudi mnoštvo kreativnih ideja za akcionu fotografiju, kako biste snimili apstraktne spojene slike poput ove.

Režim MULTI je kreativna postavka blica Speedlite, koja aktivira brzi niz impulsa. Kada se koristi u kombinaciji sa dugačkom ekspozicijom, subjekat možete da snimite na nekoliko položaja u okviru kadra. Treba imati na umu da će se ovde, kao pri dvostrukoj ekspoziciji, svetliji delovi preklapati i spajati jedan sa drugim. Zato je najbolje da snimite subjekat sa tamnom pozadinom ili noću i da ga snimite dok se kreće sa jedne na drugu stranu.

Nakon što savladate ove tehnike, zašto ne biste potražili inspiraciju od profesionalnog fotografa ekstremnih sportova i Canon ambasadora Lorenca Holdera koji nam daje svoje najbitnije savete1 za korišćenje blica u akcionoj fotografiji, odnosno možete pratiti profesionalnog akcionog fotografa Dejva Mekisona koji koristi blic Speedlite EL-12.

Napisao Džejms Paterson

  1. Dostupno je samo na engleskom.
  2. Dostupno je samo na određenim jezicima.

Srodni proizvodi

Srodni članci

  • FOTOGRAFISANJE POKRETA

    Fotografisanje pokreta

    Otkrijte kako da snimite pokret i fotografijama dodate doživljaj kretanja.

  • OSNOVE FOTOGRAFISANJA

    Fotografisanje sa švenkovanjem za početnike

    Otkrijte kako možete da snimate bolje fotografije akcije sa tehnikom švenkovanja pomoću ovih odličnih saveta.

  • AKCIONA FOTOGRAFIJA

    Najbolji objektivi za akciju

    Naš vodič kroz najbolje objektive za akcionu fotografiju.

  • OSNOVE FOTOGRAFISANJA

    Saveti za brzinu zatvarača

    Savladajte brzinu zatvarača pomoću našeg vodiča prilagođenog početnicima i pravite bolje snimke akcije.