DSLR nasuprot fotoaparatima bez ogledala: koji su bolji za fotografiju i video?

Uz širi asortiman fotoaparata bez ogledala nego ikada pre, nikada nije bio bolji trenutak za prelazak na konfiguraciju bez ogledala. Ovde istražujemo razlike između DSLR fotoaparata i fotoaparata bez ogledala i objašnjavamo prednosti sistema EOS R kompanije Canon.
Pogled preko ramena fotografa na LCD ekran fotoaparata Canon EOS R10, na kojem su prikazane dva plesačice flamenka.

Pošto sistem EOS R obuhvata APS-C i modele punog formata, sada postoji širok izbor fotoaparata bez ogledala koji pružaju nove prednosti profesionalcima i amaterima. Međutim, bez obzira na to da li želite da pređete sa starijeg fotoaparata ili sa kompaktnog fotoaparata na neki sa izmenjivim objektivima, možda razmatrate tradicionalni DSLR umesto fotoaparata bez ogledala?

Istina je da su EOS DSLR fotoaparati kompanije Canon odlični fotoaparati, a Canon EF objektivi su predstavljali reper za dizajn objektiva kada su predstavljeni. Međutim, sistem EOS R donosi veliku promenu po pitanju performansi i kreativnih mogućnosti. Uz sve širi asortiman vrhunskih RF i RF-S objektiva i dodatne opreme, ovaj sistem donosi neprikosnovene nivoe kvaliteta i kontrole u ruke fotografa, kinematografa i kreatora sadržaja.

Da bismo vam pomogli da počnete da cenite prednosti prelaska na sistem bez ogledala, ovde razmatramo razlike između DSLR fotoaparata i fotoaparata bez ogledala, uz stručne uvide Majka Burnhila, višeg stručnjaka za proizvode u kompaniji Canon Europe.

Ilustracija preseka fotoaparata Canon EOS 80D, na kojoj je prikazan mehanizam ogledala.

Skraćenica DSLR predstavlja Digitalni refleksni fotoaparat sa jednim sočivom (Digital Single Lens Reflex). Refleksni deo se odnosi na ogledalo koje reflektuje svetlost nagore u sklop tražila. Ogledalo mora da se pomeri kako bi svetlo došlo do senzora iza njega, i ovo zahteva relativno glomazan mehanizam, koji povećava veličinu i težinu fotoaparata i uvodi komplikacije u vezi sa optičkim inženjeringom.

Canon EOS R7 na kamenu. Nije montiran objektiv, pa je senzor vidljiv unutra.

U fotoaparatu bez ogledala, kao što je Canon EOS R7, ne postoji mehanizam ogledala, već direktna linija vidljivosti kroz objektiv do senzora. Ono što vidite u elektronskom tražilu (EVF) predstavlja projekciju slike sa senzora – što znači da, za razliku od optičkog tražila na DSLR fotoaparatu, možete da pregledate efekte postavki snimanja. Kao što kaže Majk Burnhil iz kompanije Canon Europe: „Elektronsko tražilo na fotoaparatima bez ogledala pruža mogućnost da vidite ekspoziciju slike pre nego što je snimite.“

DSLR nasuprot fotoaparatima bez ogledala: veličina i težina tela

„Jedna od ključnih stvari u vezi sa DSLR fotoaparatima je to da imaju ogledalo ili pentaprizmu za usmeravanje svetla kroz tražilo“, objašnjava Majk, „ali mora da postoji mesto za njegovo sklanjanje, radi izlaganja senzora. Eliminisanjem toga smanjuje se veličina i težina fotoaparata.“

Ušteda na težini fotoaparata bez ogledala i objektiva u poređenju sa DSLR fotoaparatom može da bude znatna. Canon EOS R8 (sa baterijom i memorijskom karticom) uparen sa objektivom RF 24-105mm F4L IS USM ima težinu od približno 1.161 g, dok uporediva DSLR konfiguracija – Canon EOS 6D Mark II sa objektivom EF 24-105mm f/4L IS II USM – sa približno 1.560 g ima preko 34% veću težinu. Posmatrano na drugi način, razlika od skoro 400 g predstavlja približnu težinu ultraširokougaonog zum objektiva RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM, što znači da biste mogli da spakujete oba RF objektiva sa fotoaparatom bez ogledala i da dobijete proširene mogućnosti zumiranja na pešačenju ili ekspediciji, a da ne povećate težinu u odnosu na DSLR konfiguraciju.

Kreator sadržaja u vezi sa životnim stilom Diana Milos koristila je EOS R10 za fotografisanje kulture i arhitekture Andaluzije. Ona komentariše: „EOS R10 izgleda gotovo kao igračka kada dolazite sa fotoaparata koji je mnogo teži, kao što je EOS 80D, kojeg koristim. Sviđa mi se što je mali i lagan, ali i dalje je veoma moćan.“

Žena u žutoj haljini sa šeširom za sunce drži fotoaparat Canon EOS R10 na jednom oku.

Fotoaparati bez ogledala kao što je Canon EOS R10 pružaju visok kvalitet i moćne funkcije u prenosivijem i laganijem kućištu, pošto ne moraju da imaju mehanizam ogledala kao kod DSLR fotoaparata.

Canon EOS 5D Mark IV sa objektivom EF 70-200mm f/2.8L IS III USM pored fotoaparata EOS R sa objektivom RF 70-200mm F2.8L IS USM.

Ilustracija prednosti po pitanju težine i veličine koju su doneli fotoaparati iz sistema EOS R i RF objektivi. Objektiv Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM u kombinaciji sa fotoaparatom EOS R (desno) znatno je kraći (kada je uvučen) od EF pandana, modela EF 70-200mm f/2.8L IS III USM u kombinaciji sa fotoaparatom EOS 5D Mark IV (levo). Konfiguracija bez ogledala takođe je oko 630 g lakša, što znači da možete da spakujete dodatni napitak ili dodatni objektiv za širu perspektivu – kao što je RF 28-70mm F2.8 IS STM, koji je težak samo 490 g ili RF 24-105mm F4L IS USM od 700 g – i da nosite približno istu težinu kao sa jednim EF objektivom i DSLR fotoaparatom.

Sistemi za montažu objektiva: zašto je bez ogledala bolje od DSLR-a?

RF sistem za montažu koji se koristi na fotoaparatima EOS R doneo je mnoge inovacije. „RF sistem za montažu dizajniran je sa pogledom u budućnost“, objašnjava Majk, „na primer, uz povećanje brzine komunikacije između fotoaparata i objektiva i dodavanje dodatnih kontakata radi podrške za više funkcija.“ U njih spadaju mnogo brži automatski fokus, Digital Lens Optimisation u realnom vremenu i poboljšane komande, poput prilagodljivog kontrolnog prstena na RF objektivima.

Umesto što neprestano moraju da zaobilaze refleksno ogledalo DSLR fotoaparata između bajoneta i senzora, dizajneri objektiva mogu maksimalno da približe RF objektive samom senzoru, čime se poboljšavaju optičke performanse. To je dovelo do bržih, svetlijih objektiva izvanrednog kvaliteta, kao i do revolucionarnog novog dizajna objektiva.

Ilustracija RF sistema za montažu na fotoaparatu Canon EOS R3.

Srce sistema Canon EOS R bez ogledala predstavlja inovativni RF sistem za montažu sa širokim otvorom, kraćim zadnjim fokusom i izuzetno brzom komunikacijom između objektiva i tela.

Objektiv za sve vrste fotografisanja i za snimanje video zapisa

Od predstavljanja prvih RF objektiva 2018. godine, asortiman objektiva kompanije Canon za sistem bez ogledala EOS R eksponencijalno je rastao. Sada uključuje namenske RF-S objektive napravljene za fotoaparate bez ogledala sa APS-C senzorima, kao što su EOS R10 i EOS R7. Takođe omogućava kreatorima fotografija i video sadržaja da istražuju uzbudljive nove tehnologije za objektive.

Od ultraširokougaonog zum objektiva RF 10-20mm F4L IS STM do neverovatno kompaktnih i laganih supertelefoto objektiva sa fiksnom žižnom daljinom, kao što su RF 600mm F11 IS STM i RF 1200mm F8L IS USM, RF i RF-S asortiman objektiva pruža pun opseg kreativnih izbora. Čak i „standardni“ objektivi su sve samo ne obični, uz RF 28-70mm F2.8 IS STM i RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM, koji pružaju izvanrednu stabilizaciju slike i performanse automatskog fokusa za oštre fotografije i video zapise.

Na primer, dostupni su jedinstveni stereoskopski i VR objektivi, koji vam omogućavaju da lako počnete da kreirate obuhvatajući 3D video i fotografije pomoću kompatibilnih fotoaparata bez ogledala EOS R. Objektivi kao što je RF-S 3.9mm F3.5 STM DUAL FISHEYE, napravljeni za fotoaparate APS-C EOS R, predstavljaju srce Canon sistema EOS VR, koji približava kreiranje stereoskopskog 3D i VR sadržaja širem krugu ljudi.

Hibridni RF objektivi – uključujući zum objektive kao što je RF 24-105mm F2.8L IS USM Z i objektive sa fiksnom žižnom daljinom kao što je RF 35mm F1.4L VCM – kombinuju mogućnosti objektiva za fotografije i video zapise. Oni predstavljaju savršen izbor za kombinaciju fotografisanja i snimanja filmova. U najvažnije karakteristike ovih hibridnih objektiva visokih performansi spada prsten za blendu za ručna podešavanja otvora blende tokom snimanja video zapisa, minimalno variranje fokusa i brzi, tihi motori za fokusiranje. Zum objektivi u asortimanu takođe imaju profesionalne mogućnosti elektronskog parfokalnog fokusa tokom zumiranja, kao i mogućnost proširivanja optičkog zuma.

Fotoaparat Canon EOS R7 sa objektivom Canon RF-S 7.8mm F4 STM DUAL na crnoj pozadini.

Canon RF-S 7.8mm F4 STM DUAL je inovativni dvostruki objektiv dizajniran tako da kreiranje 3D fotografija i video zapisa visokog kvaliteta učini pristupačnijim nego ikada pre za korisnike koji imaju fotoaparate APS-C EOS R i naročito je pogodan za snimanje izbliza.

Porodica hibridnih RF objektiva kompanije Canon – dva zum objektiva i tri objektiva sa fiksnom žižnom daljinom – prikazana na crnoj pozadini.

Canon EOS R sistem bez ogledala dizajniran je sa potrebama videografa i kinematografa na umu od samog početka, a inovativni hibridni RF objektivi kompanije Canon donose vrhunske funkcije za fotografije i video zapise.

Optičko tražilo nasuprot elektronskog: koje je bolje?

DSLR fotoaparati imaju optička tražila koja pružaju jasan prikaz scene pri dobrom svetlu. Međutim, elektronska tražila (EVF) koja se koriste na fotoaparatima bez ogledala imaju značajne prednosti.

Konkretno, ako koristite fotoaparat EOS R bez ogledala, simulacija ekspozicije omogućava pregledanje slike sa primenjenom ekspozicijom, stilom slike i drugim postavkama, kako u tražilu, tako i na zadnjem LCD ekranu. Na DSLR fotoaparatu, simulacija ekspozicije funkcioniše kada koristite zadnji ekran u režimu prikaza uživo, ali ne u tražilu. Elektronsko tražilo vam takođe omogućava da kadrirate snimak i da fokusirate u uslovima slabog osvetljenja koji su suviše tamni da biste mogli golim okom da gledate kroz optičko tražilo. Elektronska tražila mogu da prikazuju digitalna pomagala ili preklapanje, kao podršku čitavom nizu funkcija pomoći u realnom vremenu, kao što su isticanje fokusa i zebra šabloni. Na primer, kada snimate video, elektronsko tražilo na fotoaparatima EOS R pruža isti ekran za pomoć pri ručnom fokusiranju kao na profesionalnim kamerama Cinema EOS kompanije Canon.

Elektronsko tražilo takođe omogućava prikazivanje detaljnijeg nivoa informacija o snimanju, kao i kretanje kroz menije fotoaparata i menjanje postavki. Elektronsko tražilo vam takođe omogućava da pregledate slike i video zapise koje ste snimili, čak i kada su uslovi možda previše svetli da biste jasno videli na LCD ekranu fotoaparata.

Elektronska tražila u fotoaparatima EOS R kompanije Canon nastavljaju da se razvijaju, pa EOS R1 i EOS R5 Mark II imaju tražilo sa velikom brzinom osvežavanja i bez zatamnjivanja, koje pruža besprekorno iskustvo snimanja u poređenju sa DSLR fotoaparatom, uz manje prekida u kritičnim trenucima kada uzastopno snimate.

Fotograf divljih životinja Dani Konor, koja je koristila EOS R7 na putovanju u potrazi za ugroženim iberijskim risom, otkrila je da je rad sa elektronskim tražilom u potpunosti transformisao način na koji fotografiše.

„Ako moram brzo da reagujem prilikom fotografisanja divljih životinja ili se svetlo neprestano menja, sa fotoaparatom bez ogledala mogu brzo da podesim ISO ili brzinu zatvarača i da vidim kako će fotografija izgledati, bez potrebe za sklanjanjem oka sa tražila.“

Ilustracija preseka elektronskog tražila.

Elektronsko tražilo (EVF) u fotoaparatu bez ogledala koristi kompaktnu verziju visoke rezolucije iste tehnologije ekrana kao i LCD ekran sa zadnje strane fotoaparata. Jedna od prednosti je to što vam omogućava da vidite ono što fotoaparat vidi, čak i u uslovima koji su previše tamni za gledanje golim okom.

Ilustracija preseka na kojoj je prikazana putanja svetlosti unutar DSLR fotoaparata, koje ogledalo reflektuje nagore u pentaprizmu, a zatim u tražilo.

Ogledalo u DSLR fotoaparatu reflektuje svetlost do optičkog tražila putem pentaprizme, kako bi slika bila pravilno orijentisana. Međutim, uz optičko tražilo ne možete da pregledate efekte stila slike, balansa bele i drugih postavki za obradu slike pre nego što pritisnete okidač, kao što je to moguće sa elektronskim tražilom na fotoaparatu bez ogledala.

Da li fotoaparati bez ogledala snimaju bolje fotografije i video zapise?

Kada je sistem EOS R predstavljen, snimanje slika pomoću DSLR fotoaparata ili fotoaparata bez ogledala nije se znatno razlikovalo kada je u pitanju kvalitet slike. Ali zahvaljujući najnovijim tehnološkim dostignućima, EOS R fotoaparati bez ogledala podižu performanse na viši nivo.

Korekcija u fotoaparatu

„Na primer, sa RF sistemom za montažu, jedna od prednosti brze komunikacije između objektiva i fotoaparata je to da kada postoje optički problemi poput difrakcije i aberacija, možemo da obavimo njihovu korekciju u fotoaparatu u realnom vremenu“, kaže Majk. „Ova trenutna obrada znači da dobijate bolji kvalitet slike direktno iz fotoaparata bez ogledala.“

Brzina uzastopnog snimanja

Slično tome, u nekim situacijama je veća verovatnoća da će fotoaparati bez ogledala, kao što je EOS R7, koji neprekidno snima do 15 kadrova u sekundi pomoću mehaničkog zatvarača i 30 kadrova u sekundi pomoću elektronskog zatvarača sa punim praćenjem automatskog fokusa, davati postojano upotrebljivije slike nego DSLR fotoaparati poput EOS 7D Mark II ili EOS 90D, od kojih oba imaju maksimalnu brzinu neprekidnog snimanja od 10 kadrova u sekundi.

RAW rafalni režim, koji je dostupan na nekim fotoaparatima bez ogledala, uključujući EOS R8, EOS R7 i EOS R10, dodatno poboljšava šanse za beleženje savršenog trenutka. Ne samo da snima RAW datoteke brzinom do 30 kadrova u sekundi, već ima i opciju prethodnog snimanja koja snima slike u trajanju od pola sekunde pre nego što u potpunosti pritisnete okidač. Funkcija prethodnog snimanja pruža vam mogućnost da u suštini premotate vreme unazad i vratite se za pola sekunde kako biste sačuvali trenutke koje ste možda propustili.

EOS R5 Mark II i EOS R1 to dodatno unapređuju pomoću funkcije preduzastopnog snimanja. Kada je fotoaparat podešen na uzastopno snimanje i uključen je AF, možete da pritisnete dugme okidača do pola i da usmerite fotoaparat tamo gde očekujete da se akcija odigra. Fotoaparat počinje da baferuje slike (da ih privremeno skladišti), uz pun AE i AF praćenje. Kada pritisnete dugme do kraja, fotoaparat ne počinje samo da snima fotografije, već čuva i 15 kadrova (EOS R5 Mark II) ili 20 kadrova (EOS R1) neposredno pre potpunog pritiska. Ovo će vam omogućiti da zabeležite trenutak odigravanja akcije, a funkcioniše kada snimate JPEG ili HEIF fotografije, kao i RAW. (Takođe je jednostavniji od RAW rafalnog režima – čuva pojedinačne RAW datoteke, a režim RAW rafalni režim koristi specijalni format datoteka iz kojeg je potrebno izdvojiti pojedinačne slike.) Nijedan DSLR fotoaparat ne pruža ništa slično.

A cutaway diagram illustrating the IS system in the Canon EOS R5.

Stabilizacija slike

Mnogi objektivi imaju stabilizaciju slike, koja poništava efekte podrhtavanja fotoaparata. Međutim, RF i RF-S objektivi opremljeni optičkim stabilizatorom slike imaju poboljšan nivo stabilizacije u odnosu na ekvivalentne EF i EF-S objektive.

Nekoliko fotoaparata bez ogledala EOS R opremljeno je stabilizatorom slike u telu u 5 osa (IBIS). Ako koristite objektiv sa ugrađenom stabilizacijom slike na fotoaparatu koji ima IBIS, te dve funkcije rade zajedno kako biste dobili još više nivoe stabilizacije – do 8,5 koraka u sredini kadra i 7,5 koraka na periferiji, u zavisnosti od fotoaparata i objektiva koji se koristi. To znači da možete da snimate iz ruke sa manjom brzinom zatvarača i da dobijete oštre snimke.

Napredna tehnologija IBIS i stabilizacija slike u objektivu takođe su efikasne prilikom snimanja video zapisa. Fotoaparati EOS R imaju namensku opciju Movie Digital IS koja može da se kombinuje sa IBIS i optičkom stabilizacijom radi poboljšavanja stabilnosti materijala, što fotoaparate EOS R bez ogledala čini boljim izborom za snimanje video zapisa u poređenju sa DSLR fotoaparatima.

Prikaz LCD ekrana fotoaparata Canon EOS R8 na kojem se vidi fotograf koji snima video zapis sa biljkama u saksijama.

Najnoviji fotoaparati bez ogledala, kao što je EOS R8, imaju napredne funkcije za kreatore sadržaja, kao što je 4K 60p video sa inteligentnim praćenjem subjekta – nešto što nije dostupno na DSLR fotoaparatima poput modela EOS 7D Mark II ili EOS 90D.

Automatski fokus: bez ogledala nasuprot DSLR-a

Svi fotoaparati EOS R bez ogledala koriste sistem automatskog fokusa Dual Pixel CMOS AF kompanije Canon – na primer, Dual Pixel CMOS AF II u modelima EOS R6 Mark II, EOS R8, EOS R7 i EOS R10, kao i novija verzija pod nazivom Dual Pixel Intelligent AF u modelu EOS R5 Mark II. U svim iteracijama ovog sistema, svaki piksel na senzoru se koristi za fokusiranje i snimanje, u poređenju sa specifičnim fokusiranjem sa faznom detekcijom pomoću senzora zasnovanih na tačkama putem tražila, kod DSLR fotoaparata.

Jedna od velikih prednosti tih fotoaparata bez ogledala je mogućnost izbora AF tačke bilo gde u kadru. „Ovo je nemoguće na DSLR fotoaparatu“, objašnjava Majk, „a pruža i mogućnosti kao što su praćenje lica, praćenje oka i praćenje životinja koje su dostupne na tim fotoaparatima. Na primer, možete da detektujete oko ptice u letu i da ga pratite po kadru – ponovo, nešto što nije moguće sa DSLR fotoaparatom.“

Na mnogim fotoaparatima EOS R bez ogledala, napredna detekcija subjekta obuhvata čak i vozila poput automobila, motocikala, aviona i vozova, uz automatsko praćenje položaja vozača, motocikliste ili pilota pomoću inteligentnog sistema automatskog fokusa.

Fotoaparati bez ogledala EOS R takođe omogućavaju fokusiranje u uslovima slabijeg osvetljenja. Na primer, automatski fokus na fotoaparatu EOS R1 može da fiksira subjekat pri osvetljenju od samo -7,5 EV, što približno odgovara pejzažu obasjanom zvezdama. Ova poboljšana osetljivost automatskog fokusa takođe omogućava automatsko fokusiranje pri manjim maksimalnim otvorima blende nego pre. Na primer, uparite kompaktni telefoto objektiv RF 600mm F11 IS STM sa Canon ekstenderom RF 2x i u praksi ćete dobiti f/22 objektiv od 1.200 mm – sa efikasnim automatskim fokusom.

Ekran modela Canon EOS R7 koji prikazuje tačku automatskog fokusa na oku ptice grabljivice na grani.

Brzi elektronski zatvarač i automatski fokus sa praćenjem oka životinje u fotoaparatima bez ogledala, kao što su EOS R7 i EOS R10, idealan je za fotografe na svim nivoima. „Za fotografa divljih životinja, mogućnost praćenja oka životinje je prilično kul“, kaže specijalista za fotografisanje divljih životinja Dani Konor. „Otvorilo mi je nove prilike, koje mi nisu bile dostupne kao DSLR korisniku.“

Mehanički zatvarač u odnosu na elektronski zatvarač

Većina DSLR fotoaparata ima mehanički zatvarač, ali svi fotoaparati EOS R bez ogledala kompanije Canon imaju elektronski i mehanički zatvarač.

Koje su prednosti elektronskog zatvarača u odnosu na mehanički zatvarač?

Elektronski zatvarač omogućava zaključavanje mehaničkog zatvarača u otvorenom položaju, pa se senzor slike u suštini očitava elektronski. Najveća prednost ovoga je u tome što snimanje može da bude potpuno tiho – ne samo tiše, uz prigušen ili potisnut zvuk zatvarača, kao kada izaberete opciju S („meko“ snimanje) koja je dostupna na nekim fotoaparatima, već u potpunosti nečujno. Na primer, to može da bude neprocenjivo kada fotografišete nervozne divlje životinje, uspavane bebe ili tihe delove venčanja.*

Elektronski zatvarači takođe omogućavaju brže uzastopno snimanje. „Sa mehaničkim zatvaračima“, kaže Majk, „najveća brzina na našim DSLR fotoaparatima bila je 16 kadrova u sekundi na modelu EOS-1D X Mark III, profesionalnom fotoaparatu visokog nivoa. Zahvaljujući elektronskom zatvaraču, EOS R10 pruža opciju do 23 kadra u sekundi po višestruko manjoj ceni, dok EOS R7 može da snima brzinom od 30 kadrova u sekundi, što je ista brzina kao na EOS R3, još jednom profesionalnom fotoaparatu, ali za trećinu cene.“

Međutim, pojava „efekta izobličenja prilikom snimanja brzih pokreta“ može da predstavlja problem kada fotografišete akciju pomoću elektronskog zatvarača – objekti koji se brzo kreću, kao što je štap za golf u zamahu ili rotirajući propeler, mogu da se pomere tokom vremena koje je potrebno za očitavanje celog kadra, što dovodi do njihovog izobličenja na finalnoj slici. Međutim, ovaj fenomen je znatno umanjen kod najnovijih fotoaparata bez ogledala. EOS R5 Mark II i EOS R1 opremljeni su inovativnim CMOS senzorima punog formata sa pozadinskim osvetljenjem, a pored procesora slike DIGIC X imaju i procesor slike DIGIC Accelerator. Ova kombinacija brzog procesora i tehnologije senzora maksimalno smanjuje izobličenja prilikom snimanja brzih pokreta – u slučaju modela EOS R1, do nivoa najbržih mehaničkih zatvarača na tržištu, pa čak i preko toga.

Crno-beli krupni plan deteta koje gleda nadole, koncentrisano.

Porodični fotograf Helen Bartlet smatra neprocenjivom opciju potpuno tihog snimanja na EOS R fotoaparatima. Zbog toga što sprečava da zvuk zatvarača ometa mlade subjekte ili čak da ih probudi ako spavaju, može da ih zabeleži u prirodnijim situacijama. Snimljeno pomoću Canon EOS R5 sa objektivom Canon RF 50mm F1.2L USM pri 1/1.000 s, f/1.2 i ISO 100. © Helen Bartlett

Trajanje baterije: DSLR nasuprot fotoaparatima bez ogledala

Često se navodi da DSLR fotoaparati imaju duži vek trajanja baterije od fotoaparata bez ogledala, uglavnom zato što elektronsko tražilo fotoaparata bez ogledala zahteva napajanje, a optičko tražilo DSLR fotoaparata ga ne zahteva. Međutim, u praksi, trajanje baterije umnogome zavisi od načina na koji koristite fotoaparat – na primer, korišćenje blica trošiće više energije na oba tipa fotoaparata, a korišćenje LCD ekrana na DSLR fotoaparatu obično troši više energije nego kada se koristi LCD ekran na fotoaparatu bez ogledala. DSLR srednje klase, kao što je EOS 90D daje 1.200 snimaka ili više sa tražilom i 450 sa LCD ekranom, a model bez ogledala EOS R6 Mark II daje 450 snimaka sa elektronskim tražilom ili 760 sa LCD ekranom.

Razlika je još veća na profesionalnom nivou: na primer, ako se držite tražila na modelu EOS-1D X Mark III, možete da napravite 2.500 snimaka pre nego što se baterija isprazni, ali to se smanjuje na 600 snimaka ako se oslanjate na prikaz uživo, u poređenju sa 620 snimaka na modelu bez ogledala EOS R3 sa tražilom i 860 sa LCD ekranom. Ako više volite da koristite zadnji LCD ekran, fotoaparati bez ogledala mogu da vam pruže više snimaka pomoću jednog punjenja.

Potrošnja energije dodatno je optimizovana za fotoaparate bez ogledala EOS R kompanije Canon predstavljanjem novih baterija visokih performansi. Pored toga, u meniju fotoaparata dostupne su razne opcije za uštedu energije, uz mogućnost punjenja pomoću USB veze i prenosivih baterija, koji mogu dodatno da produže vreme rada fotoaparata.

Fotoaparati bez ogledala ili DSLR: donošenje odluke

DSLR fotoaparati imaju jake strane, ali fotoaparati bez ogledala i objektivi sistema EOS R pružaju mnoštvo inovativnih tehnologija koje otvaraju nove kreativne mogućnosti za fotografisanje i snimanje video zapisa.

Ako želite lagan fotoaparat sa brzim uzastopnim snimanjem za fotografisanje na putovanjima, fotoaparat bez ogledala, kao što je EOS R10, može da bude idealan. Ako uživate u fotografisanju divljih životinja i akcije, brzi fotoaparati bez ogledala, kao što su EOS R7 i EOS R6 Mark II, pružiće vam potrebno povećanje performansi. Ako želite da pređete na snimanje fotografija i video zapisa punog formata, EOS R8 bez ogledala ima mnoštvo kreativnih funkcija koje će vam pomoći da ostvarite umetničke ciljeve. Naravno, asortiman obuhvata opseg vodećih fotoaparata bez ogledala sa vrhunskim funkcijama koji ispunjavaju potrebe najzahtevnijih profesionalnih fotografa, uključujući EOS R3 i EOS R1.

Ceo asortiman fotoaparata bez ogledala sistema EOS R omogućava korišćenje RF i RF-S objektiva nove generacije, uz pogodnosti koje uključuju korekciju slike u fotoaparatu i automatsko fokusiranje sa praćenjem.

Elektronsko tražilo fotoaparata bez ogledala omogućava pregledanje slike u tražilu sa primenjenim postavkama za snimanje. Prikaz uživo na zadnjem LCD ekranu DSLR fotoaparata pruža isto to, ali nije uvek praktično snimati na taj način. Takođe, nećete moći mnogo da vidite u mraku u tražilu DSLR fotoaparata za razliku od elektronskog tražila na fotoaparatu bez ogledala, koje vam omogućava da kadrirate snimak u skoro svim uslovima.

Napredne funkcije automatskog fokusa, kao što su Animal Eye AF i Vehicle AF, dostupne su samo na najnovijim fotoaparatima EOS R. Ovi fotoaparati bez ogledala takođe pružaju slobodu snimanja pomoću elektronskog ili mehaničkog zatvarača, uz obično mnogo veće brzine uzastopnog snimanja, kao i mogućnost potpuno tihog snimanja.

Od ergonomije do automatskog fokusa, tipa zatvarača do brzine zatvarača, isprobajte fotoaparat koji vas zanima, ako možete – nema zamene za doživljaj koji vam pruža. Kada odlučite koji fotoaparat bez ogledala vam odgovara, raspitajte se u lokalnoj prodavnici fotoaparata o mogućnostima za zamenu ili razmislite o doniranju stare fotografske opreme lokalnom foto-klubu ili školi, kako bi neko drugi mogao da započne svoje fotografsko putovanje.



*Mogu da se generišu drugi zvukovi osim zatvarača (otvor blende, zvuka pogona objektiva za fokusiranje, elektronski zvuk itd.).

Amy Davies, Alex Summersby & Marcus Hawkins

Srodni proizvodi

Srodni članci

Objašnjenja razlika između APS-C i punog formata

Koja je razlika između APS-C fotoaparata i fotoaparata punog formata i koji je najpogodniji za vas?

Zašto sistem EOS R predstavlja nadogradnju koja menja karijeru

Fotoaparati i objektivi Canon EOS R već pet godina unapređuju rad fotografa. Otkrijte iz prve ruke zašto su profesionalci obavili prelazak.

Kako da uđete u svet fotografije

Želite da pređete sa smartfona na fotoaparat? Naš vodič za fotografiju za početnike sadrži sve što vam je potrebno za početak.

Kako da odaberete objektiv

Sve što treba da znate o objektivima, od tipova objektiva do funkcija na koje treba da obratite pažnju.