2023. je bila godina „zakasnelog popravljanja“. To je pokazalo novo istraživanje kompanije Canon, koje je od 1.700 donosilaca odluka u IT sektoru tražilo da iznesu svoja iskustva od 2019. do 2023. godine, zajedno sa predviđanjima za naredne tri godine.
Barometar IT transformacije otkrio je kako je zaista bilo donosiocima odluka u IT sektoru tokom 5 najturbulentnijih godina u novijoj istoriji. Iako se čini da je vrhunac pandemije kovida 19 u potpunosti za nama, podaci pokazuju da su, čak i prošle godine, organizacije i dalje usredsređivale napore u vezi sa nabavkom na rešavanje zaostalih problema iz tog perioda.
Vreme je da se IT lideri oslobode „popravljanja“ kako bi imali prostora za istinske inovacije.
Koliko dugo će IT liderima biti potrebno da „uhvate priključak“?
Ohrabruje to što mnogi donosioci odluka u IT sektoru predviđaju da će do 2027. imati veće prilike za inovacije na uzbudljivije načine, uz dodavanje nove vrednosti kroz tehnologije kao što su automatizacija i veštačka inteligencija.
Međutim, put do te tačke možda nije toliko lak kao što se čini. Podaci ukazuju na to da je manja verovatnoća da će donosioci odluka u IT sektoru koji su pod stresom i uhvaćeni su u ciklus popravljanja zaostalih problema, posvetiti vreme inovacijama koje dodaju novu vrednost.
Inovacije su prinudno otišle u drugi plan
Svi imaju upečatljiva sećanja na poremećaj koji je donela pandemija, pa nije iznenađujuće da se to odražava u podacima. Donosioci odluka u IT sektoru rekli su da su na vrhuncu 2021. godine budžetski rezovi (51%) i problemi sa resursima (57%) bili uobičajeni.
Usred tog poremećaja, donosioci odluka u IT sektoru trudili su se da pronađu načine za jednostavno održavanje kontinuiteta poslovanja; inovacije više nisu bile prioritet. Umesto toga, IT lideri su bili primorani da se koncentrišu na trenutne izazove. U stvari, donosioci odluka u IT sektoru prijavili su ogroman skok u svakodnevnom taktičkom rešavanju problema, 57% njih je izjavilo da su odvajali značajnu količinu vremena na održavanje hardvera, a 54% na rešavanje IT problema – mnogo više vrednosti od onih viđenih pre i posle ovog perioda.
Iako su IT lideri više vremena posvećivali strategiji i planiranju, proporcionalno je to bilo manje važno – više nije bilo među tri najveća prioriteta – a inovacije su se usporile u skladu sa tim. Do 2023. godine 47% njih je prijavilo da zastarela tehnologija sprečava organizaciju da napreduje, što je stavilo pritisak na IT lidere da nadoknade izgubljeno vreme.
Sa kojim izazovima se suočavaju donosioci odluka u IT sektoru? | 2019. | 2021. | 2023. |
---|---|---|---|
Procenat donosilaca odluka u IT sektoru koji održavanje postojeće hardvera smatraju izazovom | 14% | 57% | 23% |
Procenat donosilaca odluka u IT sektoru koji rešavanje IT problema zaposlenih smatraju izazovom | 14% | 54% | 24% |
Nadoknađivanje u vezi sa propuštenim zahtevima
Kada se osvrnemo na 2023. godinu, možemo da vidimo da su najveće pretnje po kontinuitet poslovanja završene. Broj donosilaca odluka u IT sektoru koji kažu da je sâmo održavanje hardvera ili rešavanje IT problema predstavljalo izazov, smanjen je za više od polovine.
Takođe je pozitivno to što su donosioci odluka u IT sektoru prijavili da više vremena troše na planiranje i strategiju – porast sa 32% na 44%. Međutim, verovatno zbog pauze u inovacijama, rezultati ukazuju da je većina ovog strateškog planiranja bila posvećena rešavanju nerešenih problema ili završavanju aktuelnih projekata:
Upitani o prioritetima u vezi sa nabavkom, skoro 40% IT lidera izjavilo je da ime je prioritet razmatranje i konsolidacija onoga što već imaju.
Konkretni projekti koje su želeli da reše nisu bili „novi“: 98% donosilaca odluka u IT sektoru izjavilo je da su tražili načine za rešavanje problema sa hibridnim i daljinskim radom, a mnogi kažu da još uvek nemaju dovoljan uvid ili kontrolu nad ponašanjem zaposlenih kada su van kancelarije.
U međuvremenu, migracija u informatički oblak takođe je navedena kao visok prioritet za 2023. godinu (48% ispitanika ju je navelo kao fokus nabavke). Međutim, migracija u informatički oblak za mnoge je manje fokusirana na dodavanje nove vrednosti, a više na završavanje dugog putovanja. Na kraju krajeva, donosioci odluka u IT sektoru zabeležili su da su trošili sve više vremena na migraciju u informatički oblak između 2019. i 2023. godine. Činjenica da su donosioci odluka u IT sektoru predviđali da će se prioritet migracije u informatički oblak smanjiti u naredne tri godine, možda pokazuje da neki privode kraju taj period tranzicije.
Sve u svemu, 2023. može da se sumira kao godina „za održavanje“ u pogledu inovacija.
Zamena „popravljanja“ za vizionarske inovacije
Za šta donosioci odluka u IT sektoru predviđaju povećanje prioriteta do 2027. godine?
Zanimljivo je videti da oblasti rasta više teže vizionarskim tehnologijama, uključujući veštačku inteligenciju, automatizaciju i energetski efikasnu tehnologiju. S obzirom na uzbuđenje u vezi sa veštačkom inteligencijom u svim privrednim granama, pozitivno je videti da je do 2023. već navedena kao glavni prioritet; međutim, donosioci odluka u IT sektoru predviđaju da će postati još važnija do 2027. godine. Takođe se predviđa da će se važnost energetski efikasne tehnologije vremenom povećavati – što odražava globalni fokus na održivija tehnološka rešenja.
Prioritet inovacija | 2023. | Naredne 3 godine |
---|---|---|
Veštačka inteligencija | 55% | 66% |
Automatizacija | 42% | 44% |
Energetski efikasna tehnologija | 34% | 38% |
Kako organizacije mogu da ubrzaju napredovanje ka usvajanju tih tehnologija?
Istraživanje pokazuje da što više vremena donosioci odluka u IT sektoru posvećuju održavanju statusa kvo, manje mesta imaju za nove inovacije.
Veća je verovatnoća da će donosioci odluka u IT sektoru koji su izjavili da značajnu količinu vremena posvećuju rešavanju problema sa uređajima i održavanju bezbednosti informacija biti pod stresom na poslu, a manja da će izjaviti da je veštačka inteligencija prioritet (54% u odnosu na 63%).
Šta sve ovo znači za organizacije koje žele da napreduju na polju automatizacije, veštačke inteligencije i energetski efikasne tehnologije? Ukazuje na to da odlaganje investicija u svakodnevnom radu nije odgovor. U stvari, to može da zarobi IT timove u ciklusu inovacija samo radi rešavanja zaostalih problema. Ne samo da bi to imalo posredni uticaj na ublažavanje ambicioznijih inovacija, već bi imalo i dramatičan uticaj na dobrobit vaših IT lidera.
Želite da IT liderima oslobodite put za usredsređivanje na vizionarske tehnologije koje pružaju dodatnu vrednost? Vreme je da im date budžet i resurse za zaustavljanje ciklusa „popravljanja“ i započinjanje istinskih inovacija.
Otkrijte dodatne uvide iz izveštaja Barometar IT transformacije: od onoga što IT lidere čini najsrećnijim na poslu? Kao i zašto rade napornije nego ikada pre?
Preuzmite izveštaj
Dodatno istražite
Barometar IT transformacije
Uvidi od 1.700 IT lidera sa sedam EMEA tržišta o tome kako je njihova uloga evoluirala između 2019, 2021. i 2023. godine, uz predviđanja i prioritete za naredne tri godine.
Da li zaposleni zaista ozbiljno shvataju korišćenje podataka u skladu sa propisima?
Korišćenje podataka u skladu sa propisima: glavobolja za IT lidere. Kako postići ravnotežu između slobode i kontrole? Saznanja iznesena u izveštaju Barometar IT transformacije otkrivaju aktuelne probleme.
Da li je prelazak na hibridni rad zaista završen?
98% IT lidera i dalje usavršavaju svoj hibridni radni model. Otkrijte oblasti za koje su rekli da su prioritet broj jedan i zbog čega su to rekli.